Log ind

Informations Operationer – en konceptuel og doktrinær udfordring

#

Kontrollen med – og påvirkningen af ‐ informationsstrømmen og dermed også  eventuelle modstanderes grundlag for beslutningstagning er blevet en større og  større del af den moderne krigsførelse. Den første Golf krig, den NATO ledede  bombekampagne over Jugoslavien, kampen imod terror og krigen i Irak – fælles  for dem alle var, at en stadigt større del af slagene handlede om at forme det  informationsmæssige beslutningsgrundlag og opfattelsen af dette – eller  perception management – hos såvel fjendtlige ledere som i egne befolkninger.  Denne formning af informationer foregik i medierne, fra talerstolene, i radio ‐ TV, i  computer netværk, i kommunikations‐ kommando og kontrolsystemer i forhold til  soldater, beslutningstagere og civile på landjorden i det værnsfælles  operationsområde og på globalt plan.

Denne artikel skal ses som et bidrag til at sætte debatten i gang omkring  Informations Operationer (INFO OPS) og deres rolle i Danmark i fremtiden.  Det, som denne artikel skal bidrage med, er primært et blik på det operative  niveau, og den vil derfor for hovedpartens vedkommende omhandle Militære  Informations Operationer og ikke det bredere totalforsvars‐ eller politiskstrategiske perspektiv af Informations Operationer. Det politisk‐ og militærstrategiske niveau vil dog i noget omfang blive inddraget for at danne den  overordnede ramme for Informations Operationer og i forbindelse med  diskussionen af Efterretningstjenestens rolle og Computer Netværk  Operationer (CNO). Det politisk‐strategiske niveau vil tillige blive inddraget  som forudsætningen, eller det policy formulerende niveau. Dette er for at  illustrere den ”røde tråd”, der gerne skulle være fra det politiske niveau og helt  ned til det taktiske niveau i INFO OPS og dermed også grundlaget for, hvordan  Danmark doktrinært kan behandle INFO OPS på det operative og taktiske  niveau.  

Formålet er derfor ikke at diskutere om Danmark skal beskæftige sig med  Informations Operationer, men nærmere hvordan Danmark kan integrerer  INFO OPS i fremtidens forsvar. Set i lyset af de internationale missioner som Danmark bidrager til, kan der ikke være nogen tvivl om, at Danmark er nød til  at beherske dette område, hvis vi i fremtiden vil være i stand til at bidrage  seriøst internationalt.


Information Operationers rolle i moderne krigsførelse

Formålet med militær magt er at motivere eller tvinge modstanderen til at  efterkomme ens hensigter og ‐ eller politiske og militære målsætninger i  situationer hvor en krise ikke kan løses med diplomatiske eller andre fredelige  midler. Man ønsker nødvendigvis ikke at ødelægge ens modstander eller for  den sags skyld at decimere modstanderens militære kapaciteter. Målet er  snarere at neutralisere den trussel, som ens militære og politiske  modstanderen udgør ‐ ikke mere, men heller ikke mindre. Hvis dette kan gøres  uden anvendelse af militær magt men udelukkende ved at påvirke  modstanderens perception af situationen, hans beslutningsprocesser og  beslutningstagning vil det naturligvis være at foretrække. Men hvis det viser sig  ikke at kunne lade sig gøre, og det bliver nødvendig også at anvende militær  magt, skal denne magtanvendelse være skaleret til kun at have et sådan  omfang, at ens politiske og militære mål bliver opnået. Magtanvendelsen skal  altså ske så selektivt og skånsomt som muligt. Specielt i forhold til civile tab  eller collateral damage. Et forhold som i moderne krigsførelse spiller en større  og større rolle er netop perceptioner, den offentlige opinion og dens krav til  minimale egne tab og collateral damage. Men også informationsteknologien  og de informationsformidlingsprocesser og ændrede beslutningsprocesser,  som den medfører, er med til at skabe den moderne krigsførelses  forudsætninger. Det er i rammen af disse forudsætninger for den moderne  krigsførelse, at Informations Operationer spiller en tiltagende rolle. Men også  andre tendenser har en indflydelse på den moderne krigsførelse og dermed  også på Informations Operationer. Disse omfatter blandt andet Revolution in  Military Affairs (RMA), og herunder også nye koncepter som Network Centric  Warfare (NCW) – eller Netværks Baserede Operationer (NBO) som det kaldes  på dansk ‐ samt Effect Based Operations (EBO).

 Optimalt vil Informations Operationer i teorien kunne løse konflikter uden  anvendelsen af væbnet magt. Dette er i den virkelige verden desværre ikke  altid realiteterne, så man skal ikke se Informations Operationer, hvor godt det  end lyder, som en ”silver bullet” eller en erstatning for væbnet magt. Man skal  nærmere se Informations Operationer som en strategi, der koordinerer  politiske, militære og mediemæssige aspekter på en formålstjenlig måder der  rigtigt anvendt kan reducere behovet for anvendelse af væbnet magt og  dermed være med til at spare liv.  

 

Informations Operationer

Der er stadigvæk megen diskussion omkring lige nøjagtig, hvad begrebet  Informations Operationer egentligt dækker over, og hvordan det skal  anvendes. Konceptudviklingen og doktrinudviklingen inden for Informations  Operationer er i skrivende stund derfor en meget dynamisk proces. Såvel  udviklingen inden for NATO som i de enkelte medlemslande er præget af store  ændringer hele tiden, og der sker nytænkning inden for specielt doktriner, som  gør at, revisioner stort set begynder samtidig med offentliggørelsen af den  forrige. Den beskrivelse af Informations Operationer og de enkelte såvel kerne  som relaterede komponenter i INFO OPS, jeg her vil præsentere, er derfor den  tilgang til emnet som NATO for nærværende arbejder med.

Udviklingen af det koncept som senere hen er blevet til INFO OPS,  udspringer af den første golfkrig i 1991, hvor man erkendte behovet for en  tættere koordination af Psykologiske Operationer (PSYOPS), Elektronisk  Krigsførelse (EK), Suppression of Enemy Air Defense (SEAD) og Kommando og  Kontrol (C2) funktioner. Denne koordinering blev til Kommando og  kontrolkrigsførelse (C2W), et begreb som vi er godt bekendt med. Næste trin i  udviklingen var, at der blev erkendt et behov for at trække Presse og  Informationstjenesten samt CIMIC ind i koordineringen, hvorefter Informations  Operations konceptet blev udviklet. På det tidspunkt var det ikke meningen, at  INFO OPS skulle erstatte C2W, men forbinde C2W aktiviteterne med det  strategiske niveau.  

Opfattelse af Informations Operationer i dag er dog, at C2W som begreb  og strategi er overflødig og kun er endnu en funktion, hvis indhold nu alligevel  koordineres af Informations Operationer. Dette betyder, at C2W som  doktrinært begreb er ved at glide i baggrunden til fordel for INFO OPS.  

Udviklingen af Informations Operations begrebet startede i USA, som  Information Warfare (IW)1 baseret på C2W konceptet, hvilket førte til den  første amerikanske INFO OPS doktrin i 1998. NATO fulgt efter lidt forskudt i tid  med såvel C2W og INFO OPS, og på nuværende tidspunkt har NATO en policy  for INFO OPS, og det forventes at, en NATO doktrin for INFO OPS er klar i  starten af 2005. En række af de større NATO lande som England og Tyskland  har fra midten af 1990´erne påbegyndt udviklingen af deres egne INFO OPS  doktriner. Langt de fleste NATO lande, herunder Danmark, er studier inden for  INFO OPS startet inden for de sidste to til tre år, og næsten alle NATO lande er  dermed nu i gang med at skabe sig en national tilgang til INFO OPS.  

Der er dog betydelige forskelle på, hvordan de enkelte NATO lande  opfatter INFO OPS, hvad det omfatter og hvilken rolle som det skal have. Der  er dog ingen uenighed, om det i princippet er noget som man skal beskæftige  sig med, og som man bliver nødt til at beherske.

 

Strategisk til taktisk 

På strategisk niveau er der i NATO endnu ikke udviklet en egentlig definition på  begrebet Informations Operationer, men kun nogle overordnede rammer for  hvordan INFO OPS skal udføres på det politisk og militærstrategiske niveau.  Men man kan se på den engelske definition på strategiske Informations  Operationer (Information Campaign) for at finde en teoretisk ramme for  begrebet på dette niveau.

”Co‐ordinated information output of all government activity undertaken to  influence decision makers in support of policy objectives, whilst protecting  one´s own decision makers”2.  

På det strategiske niveau er Informations Kampagnen ikke en militær  aktivitet, selv om militære virkemidler også anvendes. På dette niveau er  Militære Informations Operationer kun et delelement, blandt andre elementer  som Diplomati, Public/Privat Diplomacy, Økonomi, Lovgivning, Udviklingshjælp og andre virkemidler der kan influere perceptioner og  beslutningstagning. Hos såvel ledere, befolkninger som andre interessante  målgrupper.  

 

På det operative niveau er grundlaget for Informations Operationer noget  klarere. Ser man på Militære Informations Operationer er der en langt mere  klar definition på, hvad det er, selv om der udover NATO definitionen, som angivet nedenfor, er en række nationer, der har deres egne nationale  definitioner for begrebet.  

”In the military aspects, INFO OPS are co‐ordinated actions to influence  decision making of adversaries in support og the Alliance overall objectives by  affecting their information, information‐based processes and systems while  exploiting and protecting one´s own”3.

Informations Operationer på det operative og taktiske niveau handler om  at koordinere en række militære kapabiliter, der alle har indflydelse på  informationer og beslutningstagning. Disse kapabiliteter opdeles i ”kerne  komponenter” og ”støttende komponenter”. Det er blandt andet i  fastsættelsen af, hvilke komponenter der skal indgå i hvilke af de to kategorier,  der er et af de store stridsspørgsmål i doktrinudviklingen. Den herskende  opfattelse er dog at INFO OPS består af fire kerne komponenter, som nøje skal  koordineres med fire andre støttende komponenter. Det diskuteres dog stadigt  om vildledning skal være en kerne komponent eller ej.

 

Der skal ikke her nærmere redegøres for de enkelte komponenters  definitioner og virkemåde, men blot gøres opmærksom på, at det ikke  nødvendigvis er alle aspekter af de enkelte komponenters aktiviteter, der falder ind under, hvad INFO OPS skal koordinere. Ligesom det ikke er alle  komponenterne der behøves at være indsat for at der er tale om Informations  Operationer.

Udover at være opdelt i kerne og støttende komponenter, opdeles  Informations Operationer også i defensive og offensive aktiviteter, hvor de  defensive primært omfatter OPSEC, CND, Kontra‐PSYOPS, men de kan også  omfatte dele af vildledning, Presse og Informationstjenesten og Elektronisk  Krigsførelse. De offensive aktiviteter omfatter så primært CNA, PSYOPS,  vildledning, fysisk Ødelæggelse og de offensive dele af EK som jamming m.m.  Endeligt kan Informations Operationer også opdeles efter deres intenderede  effekt. Dette kan på den ene side være ”perception management” som søger at  påvirke den kognitive del af beslutningstagning, og den mere system  orienterede del der søger at påvirk det tekniske grundlag for  beslutningstagning.

 

Taksonomien i Informations Operationer 

Noget af det, der er med til at forvirre begreberne i Informations Operationer,  er blandt andet, at aktiviteterne benævnes forskelligt på de enkelte niveauer.  Neden for er der derfor en oversigt over taksonomien i Informations  Operationer.

Omsat til hvordan det ville give sig udslag i en egentlig operation, kan man  opdele aktiviteterne i forhold til, hvilket niveau der udfører hvad, taksonomien  og målgrupperne.

En anden ting, der er med til at forvirre begreberne, er anvendelsen af  begrebet Informations Operationer til at beskrive, hvad der reelt set er  Psykologiske Operationer, fordi man ikke ønsker at bruge det nogle gange  politisk belastede ”P‐ord”, qua dets for nogen negative associationer til  propaganda. Eller at sidestille begreberne INFO OPS og Presse og  Informationstjeneste. Begge dele er forkert.
 

Implementeringen af Informations Operationer 

Det må stå klart, at Informations Operationer er en strategisk til taktisk  aktivitet, men omvendt også at det er en koordinerende strategi og dermed  ikke en kapabilitet, som INFO OPS enkelte komponenter er det. Dette betyder,  at implementeringen af INFO OPS er et spørgsmål om at koordinere effekten  af de enkelte komponenters handlinger horisontalt og vertikalt, og ikke at der  er et direkte kommandoforhold.  

 

Udfordringer i selve konceptet 

Teorien bag konceptet Informations Operationer som beskrevet ovenfor er en  ting. Der er også udfordringer, som knytter sig til Informations Operationer.  Kritikere af begrebet fokusere på at NATO i forvejen har svært ved bare at få  Elektronisk Krigsførelse til at virke ordentligt og endnu svære ved Kommando  og kontrolkrigsførelse (C2W), hvorfor skulle INFO OPS så virke?5 En anden  problemstilling er den interne uenighed blandt de enkelte komponenter i INFO OPS omkring kommando forhold. Dette er specielt et forhold, der gør sig  gældende for Presse og Informationstjenesten og PSYOPS, som ikke ønsker at  være underlagt hinanden, og P&I dogmet omkring integritet som P&I føler  bliver truet af, at det skal koordineres med andre militære aktiviteter, herunder  det at blive associeret med PSYOPS.

Men ser man bort fra kritik og interne bekymringer, er bare det at  koordinere informationer en stor opgave. Man skal bare se på de problemer der  er med den interne informationsudveksling i en alliance eller koalition for at få  en ide om, hvor kompleks opgave det er at skabe en kohærent informations  kampagne, der skal tilgodese enkelte medlemmers nationale agendaer i  forhold til den krise eller konflikt, som informations kampagnen skal  understøtte løsningen af. I dette ligger der, at der sjældent er en fælles  perception af de juridiske og politiske problemstillinger i krisen, samt at enkelte  nationer kan have behov for at legitimere deltagelsen i konflikten eller  håndteringen af krisen på forskellig vis internt. Alt sammen noget der kan  afstedkomme modstridende signaler eksternt i den samlede Informations  Kampagne i forhold til enkelte nationers interne kommunikation.

Men derudover er der også en række konkrete problemstillinger af en mere  praktisk karakter, som sikrer kommunikationsmuligheder og opretholdelsen af  operationssikkerhed (OPSEC), adgangen til et fælles efterretningsgrundlag og  muligheder for at måle effekten af kampagnen eller operationen. Sidste  problemstilling skal vi se lidt nærmere på nedenfor som eksempel.

 

Efterretningers rolle i Informations Operationer 

Ved vurderingen af en modstanders kampkraft er det ikke længere nok at tælle  antallet af modstanderens hær divisioner, fly eskadriller og skibs eskadre, man  skal også medregne forhold som computerkraft, kommunikationskapacitet,  systempålidelighed, modstanderens verdensopfattelse,  kommunikationsmønster og socialpsykologiske forhold6. Det er stort set  umuligt at gennemfører informations Operationer uden et godt  efterretningsgrundlag, og vel at mærke et efterretningsgrundlag der adskiller  sig væsentligt fra de normale efterretningsbehov på flere områder.  Efterretningsgrundlaget er først og fremmest ”all source”, og Intelligence  Preparation of the Battlespace (IPB) er noget anderledes, end man normalt er  vant til i klassisk efterretningsmetodik. INFO OPS har til forskel fra klassiske  militære operationer behov for en række detaljerede efterretninger om mere  ”bløde” forhold inden for de historiske, socialpsykologiske, sproglige,  kulturelle, mediemæssige, politiske og økonomiske faktorer – også kaldet  Human Factor Analysis (HFA). Men også personspecifikke efterretninger om ledere, deres beslutningsprocesser, kommando og kontrol forhold og  efterretninger omkring infrastruktur og nøglepunkter i denne.

I forhold til CNO og specielt CNA stiller INFO OPS krav til  efterretningsmæssig analyse af modstanderens computer netværk, deres  fysiske opbygning og brug heraf. Herunder også hvordan systemer er opbygget  og indbyrdes forbundet (Systemer af Systemer), hvilke komponenter det  består af, og hvem der har produceret dem for at identificere sårbarheder, men  også for at kunne se ændringer i dem, herunder om vores INFO OPS har en  effekt7. Men også af eksempelvis juridiske årsager, om netværk er rent  militære, eller om de også har civile formål, samt hvilke eventuelle sekundære  effekter der vil være at af angribe dem, selv om selve det angrebne system eller  netværk er rent militært.

Alt dette skaber en stor udfordring for den efterretningsorganisation, der  skal understøtte INFO OPS i forhold til indhentning og analyse. Specielt i  forhold til Human Factor Analyse og System‐ og netværksanalyser. Det stiller  krav til såvel indhentning og analyse, samt til hvordan de færdige  efterretningsprodukter er sammensat. Nogle krav som efterretningssamfundet i dag kun i ringe grad er i stand til at opfylde. I de store INFO OPS  lande som USA og UK er der dog oprettet specielle afdelinger inden for  efterretningstjenesterne, der udelukkende beskæftiger sig med indhentning og  analyse af Informations Operations relevante efterretninger.

 

Problemet med vurderingen af virkningen af INFO OPS 

En af de andre store udfordringer i Informations Operationer og anvendelsen af  dets komponenter er, hvad der kaldes ”Masseurs of Effect” (MoE) og Bomb  Damage Assessment” (BDA)8, altså indikatorer på om ens INFO OPS indsats  har opnået den ønskede effekt. Det er ikke med INFO OPS, som det er med  eksempelvis et flyangreb eller virkningen af en afdelingslag fra en  artelleriafdeling, hvor man ved hjælp af foto‐recce eller simpel observation af  målet kan se, om det er ødelagt i en tilstrækkelig høj grad til, at det kan  betragtes som værende nedkæmpet.

Effekten af INFO OPS er ofte meget svære at måle, netop fordi målet er  beslutningstagning og ultimativt den menneskelige hjerne og de kognitive  processer, der fører til træfningen af en beslutning9. Som beskrevet ovenfor  forsøger man med INFO OPS at influere beslutningstagningen gennem  anvendelsen af de komponenter som INFO OPS koordinere. Men  komponenterne i sig selv, ikke bare INFO OPS som strategi eller koncept, er  også svære at måle effekten af. Eksempelvis kan det være meget svært at  vurdere, hvor stor effekten af PSYOPS er på en given målgruppe, om ens vildledning bliver opfattes som intenderet, eller om virkningen af CNA er reel  eller om et netværk bare ”spiller død”.

 

Juridiske aspekter af Informations Operationer  

I konventionel krigsførelse afspejler ROE i høj grad krigens folkeret, samt de  politiske og operationelle begrænsninger, der er i den givne situation, men det  er noget mere uklart hvad angår INFO OPS.  

Lovgivning i dag, herunder også krigens folkeret, kan kun i ringe grad  applikeres direkte på Informations Operationer og de fleste af dens  komponenter. Man skal bare se på problemerne med at retsforfølge hackere i  udlandet i civil retspleje for at få en ide omkring problemerne med bl.a.  Computer Netværk Angreb (CNA) i forhold til krigens folkeret10 i forhold til  fremmede stater. Er et elektronisk angreb på en fremmed stats militære IT  infrastruktur eks. et angreb i forhold til krigens folkeret, selv om der ikke sker  nogen skade? ‐ eller kan det sidestilles med SOF operationer i fredstid11? I  denne diskussion ligger der naturligvis forhold som, hvad der er legitime mål,  hvem der i Informations Operations øjemed er kombattanter hensynet til  sekundære og uforudsete konsekvenser af specielt elektroniske angreb. Men  også forhold som hvem der må være mål for PSYOPS, og om PSYOPS er at  betragte som et angreb, når man forsøger at påvirke fremmede magters  befolkning og soldater, inden egentlige krigshandlinger bryder ud. Også  hensynet til sekundære effekter af elektroniske angreb på militære objekter, er  vigtigt idet der også kan være en effekt på civile funktioner, som er forbundet  med det militære netværk. Dette stiller en række krav til  efterretningsindhentning specielt systemer af systemer analyse for at kunne  undgå dette. Et helt andet aspekt er også hvem der rent faktisk udfører INFO  OPS hvad enten vi taler om perception management eller elektroniske angreb.  Store dele af dette kan udføres fra ens hjemland og dem der udfører det  behøves ikke at være i bare nærheden af kampområdet.  

Uagtet at der er en række uafklarede spørgsmål vedrørende INFO OPS og  krigens folkeret, ændrer det dog ikke ved, at INFO OPS stadigvæk er underlagt  de grundlæggende principper omkring diskrimination, propernationalitet,  specielt beskyttede objekter og perfidi med flere.

 

Politiske aspekter af Informations Operationer 

Udover de juridiske aspekter af Informations Operationer er der naturligvis  også en lang række politiske aspekter ved dette. Informations Operationer er  på et langt lavere niveau end mange andre militære operationsformer politisk  orienteret. Alene af den årsag at INFO OPS objektiver på det operative og  taktiske niveau er udledt af den politisk strategiske Informations Kampagne eller Informations Strategi, gør at man trækker den politiske sfære ned på det  taktiske niveau. Også det at militære INFO OPS aktiviteter på det operative  niveau også foregår før og efter såvel som under en konflikt, gør INFO OPS  mere politisk betonet end normale militære operationer, som kun udføres i  forbindelse med selve krigshandlingerne. Specielt PSYOPS og P&I er på selv  det taktiske niveau tæt forbundet med de politiske målsætninger. Dette kan  eksempelvis være en statsleder der ønsker at overbringe et budskab til en  fremmed magts civilbefolkning, men qua censur eller lignende kan dette ikke  gøres via regeringens almindelige P&I kanaler, derfor anvendes operative  PSYOPS midler i stedet for.

 

INFO OPS i rammen af  de nye forudsætninger for krigsførelsen 

Revolution in Military Affairs (RMA) opstod efter Golfkrigen i 1991, hvor  amerikaneren Andrew Marshalle beskrev krigen som “en første prøve af ny  teknologi og nye måder at opererer på”12. Dette har blandt mundet ud i en  teknologisering af kamppladsen og af informations‐ og  kommunikationsteknologien anvendt i militære operationer. En del af dette  indbefatter også, at man konstant søger at udnytte teknologien til at blive  mere præcis og målrettet i sine operationer for dermed at kunne nedsætte  behovet for styrker og omfanget af operationerne. Informations Operationer  spiller en stor rolle i dette, ved blandt andet at gå målrettet efter at opnå en  specifik effekt på modstanderens beslutningstagning, hans  informationsinfrastruktur (C2) og hans vilje til at kæmpe.

Også hele Effect Based Operations (EBO) tankegangen er sprunget ud af  RMA. Informations Operationer er i høj grad et udslag af en effekt baseret  tankegang, idet INFO OPS sigter imod en specifik effekt på  beslutningstagningen frem for at ødelægge eller nedslide denne. Dette  munder blandt andet ud i at man via INFO OPS og dets komponenter som  eksempelvis PSYOPS og Vildledning ønsker at få modstanderen til at træffe  beslutningen at indstille væbnede handlinger og indgå en våbenhvile på  baggrund af hans informationsgrundlag ‐ at yderligere kamp er formålsløst,  den offentlige opinion er vendt, frem for på baggrund af at hans militære  struktur er fysisk ødelagt. Ligeledes ses der på, hvilken effekt der ønskes  opnået i målet frem for målet selv. Dette kunne eksempelvis være, at man  ønskede at forhindre en propaganda radio, som er informations‐ og  beslutningsgrundlag for en gruppe i lokalbefolkningen, fra at sende. Her er den  ønskede effekt at radioen går ”off air”, denne effekt kan opnås ved direkte  fysisk ødelæggelse, at bombe studiet, eller senderen. Men effekten kunne også  opnås ved at jamme senderen eller frekvensen, eller hvis studiet er computerstyret ved CNA. Planlægningen af Informations Operationer er altså  hvad der kaldes Effekt Baseret Planlægning (EBP).

En af de konkrete ting i RMA er Netværks Baserede Operationer (NBO),  eller ”from scensor to shooter” princippet, hvor man interaktivt skulle kunne  binde alle styrker på kamppladsen sammen og hurtigt sprede informationer.  Dermed skulle man både kunne sparer tid og få det bedst mulige  informationsgrundlag nærmest ”real time”, samt at man kan opnå resultater  med selv relativt få styrker idet man har langt større situations overblik end ens  modstander. Informations Operationer spiller en rolle i de defensive aspekter  af NBO, idet der i høj grad er behov for såvel OPSEC, Information Assurance  (IA)13 og CND for at beskytte egen NBO kapabilitet, og offensivt i at angribe  modstanderens NBO kapabilitet igennem offensive INFO OPS aktiviteter.  Udover det kan NBO understøtte planlægningen og føringen af Informations  Operationer.  

Såvel RMA, EBO som NBO har naturligvis en indvirkning på Informations  Operationer som de er blevet beskrevet tidligere. For det første skal såvel INFO  OPS som den generelle måde vi gennemfører militære operationer på sættes  ind i en EBO tankegang, på baggrund af RMA udviklingen. Men også såvel den  teknologiske udvikling af selve INFO OPS komponenternes virkemidler, som  den teknologiske udvikling af planlægnings‐ og føringskapaciteterne i INFO  OPS skal udvikles til at kunne indgå i en NBO konstellation.

 

En dansk tilgang til INFO OPS? 

Man kommer ikke uden om at Danmark meget snart skal øge fokus på dette  område, for fortsat at kunne opretholde vores nuværende høje niveau i  forbindelse med internationale operationer, og det første skridt på vejen til  dette er allerede taget, idet Forsvarskommandoen er i gang med studie af  området med henblik på at afklarer den danske holdning og tilgang til emnet.  Lige som der på Forsvarsakademiet den 28. ‐ 29. september 2004 blev afholdt  et seminar omkring Informations Operationers rolle i fremtidens forsvar.

Men det kræver en nærmere analyse af en række forhold for at kunne  komme i gang med et egentlig udviklingen af dansk INFO OPS. Dette omfatter  blandt andet analyse af hvor og hvordan Danmark vil kunne forvente blive  inddraget i INFO OPS, hvilke behov for hjemlig struktur dette engagement  afføder, hvilke komponenter som Danmark bør satse på at kunne bidrage med,  samt hvilken uddannelsesstruktur det er nødvendigt at indføre for at løfte  videns og færdigheds niveauet til det nødvendige stade.

Realistisk set vil Danmark nok kun komme til at bidrage med komponenter  på det taktiske til INFO OPS i forbindelse med internationale operationer,  hvorfor det er der vi bør bruge vores ressourcer. Der bør derfor også i den operative struktur, herunder specielt i organiseringen af vores internationale  styrkebidrag, være INFO OPS funktioner. Ikke bare for at kunne bidrage INFO  OPS‐mæssigt internationalt, men også for at kunne øve os herhjemme. Det vil  her måske være en ide at skele til den engelske model med en ”operations  Support Branch” under operationssektionen i DIV, BDE og BTN stabe,  indeholdende CIMIC, PSYOPS, P&I, samt INFO OPS.

Men at vores sandsynlige anvendelse primært ligger på det taktiske niveau,  udelukker ikke behovet for en struktur på det operative og strategiske niveau  der kan tilsikre koordineringen såvel vertikalt, som horisontalt i forsvaret samt i  regeringen. Om dette skal være en selvstændig struktur, eller integreres i  forsvarets eksisterende struktur, samt i de eksisterende tværministerielle  koordinationsfora, kræver en nærmere analyse.

Det må dog stå klart at der er et behov for at kunne indhente og analysere  efterretninger til understøttelse af INFO OPS og dets komponenter. Specielt er  der et behov for efterretningsstrukturen herhjemme kan bidrage med Human  Factor Analysis og Systems of Systems til brug for INFO OPS, og dets  komponenter. Også på taktisk niveau.

En cost‐effectiv tilgang til INFO OPS i Danmark, vil dog nok være en  ”bottom up” tilgang, baseret på tre tiltag som så skal udgøre det næste skridt i  udviklingen af dansk INFO OPS. 1) Integrere uddannelse i INFO OPS, og dets  komponenter, i forsvarets strukturbestemte uddannelser og i den almindelige  kursusvirksomhed, samt oprette en funktionsuddannelse i INFO OPS.  

2) At udfærdige et direktiv og bestemmelsesgrundlag for dansk INFO OPS,  og for dets komponenter i det omfang det ikke allerede eksisterer.

3) En nærmere analyse af behovet for INFO OPS komponenter og  funktioner i den operative struktur, samt hvordan man strukturmæssigt får  skabt den strategisk til taktiske kobling.

Et tredje skridt på vejen i udviklingen af INFO OPS i det fremtidige forsvar  vil så naturligt være oprette, eller styrke de af INFO OPS komponenterne, og  den organisation og struktur, som behovsanalysen fremkommer med et behov  for.  

 

Referencer

1 Information Warfare som begreb eksisterer stadigvæk i amerikansk INFO  OPS doktrin, men dækker kun de offensive aktiviteter der foregår i en egentlig  krigsfase, og ikke de aktiviteter der foregår før, under og efter en krigsfase som  INFO OPS egentlig dækker.  

2 Se UK Joint Warfare Publication (JWP) 3‐80 Information Operations.

3 NATO Military Committee document MC422/1 NATO Information Operations  policy (2003).  

4 Kerne komponenterne i INFO OPS.

5 CDR Kevin Mooney: EASTLAND INFO OPS ‐ Who are we fooling: in En vision  magazine (pp.11): no. 1 / 2002 (pp. 11‐14).  

6 se Timothy L. Thomas: Like adding wings to a tiger: Chinese Information War  ‐ Theory and Practice. (pp. 2) Foreign Military Studies Office (FMSO ‐ US Army  War College), 2000.  

7 Se LCT (USAF) D. J. Hudson: (s. 28) Battle Damage Assessmnet for Cyberwar,  research raport, Air University, Maxwell Air Base, Alabama, USA, 2001.

8 Et passende dansk begreb for MoE og BDA i INFO OPS sammenhæng kunne  meget vel være ”effektindikatorer”. Dette begreb anvendes i forvejen på dansk  i.f.m. Psykologiske Operationer.

9 Se U.S. Joint vision 2020 vedr. Informations Operationer. Kan findes på:  http://www.dtic.mil/jointvision/jvpub2.htm

10 se Carlo Kopp: Information Warfare: (pp 11) in Systems ‐ Enterprise  Computing Monthly, march issue 2000, AUSCOM publishing, Sydney,  Australia.

11 Ibid (pp. 12)  

12 Se Mikkel Vedby Rasmussen: Globale udfordringer og danske dilemmaer ‐  Sikkerheds og Forsvarspolitik i det 21. århundrede, Atlantsammenslutningen  2004 (pp. 5)  

13 Information Assurance (IA) er et begreb for kontinuerligt at tilsikre  informationssystemers integritet, sikkerhed, autencitet og adgang for  autoriserede brugere.