Log ind

Luftbroen til Berlin - 26. jun 1948 — aug 1949

#

Med anledning i den senere tids tale om en ny blokade af Ber­ lin og genoptagelse af „luftbroen“ bringes nedenstående kortfattede rids af den forste luftbros kapacitet.

Den politiske baggrund for den første blokade var, at rus­ serne ville forhindre de allierede i at danne en vesttysk regering. De anså en udsultning af Berlins 2 1/2 millioner indbyggere som et mid­del hertil og benyttede en pengeombytning i de allierede sektorer som påskud til at iværksætte en blokade af alle kom m unikationer mellem Berlin og Vesttyskland den 24 jun 1948 kl. 0600.

Samme dag anmodede Berlins amerikanske kommandant (Gen. Lucius D Clay) flyvevåbnet om at lægge alle transportopgaver til side og flyve på Berlin.

Straks næste morgen kom de første C 47 fuldt lastede med mel, fra den 26 var luftbroen en institution.

Det minimale dagsbehov var 4600 t, en ration der gav ca. et halvt kilo fødevarer til hver om dagen, kul til elektricitetsforsyning, men ikke til drift af de øvrige fabrikker eller til opvarmning af boliger. Gas og lys var afbrudt i visse af dagens timer.

Skærmbillede 2021-06-28 kl. 13.56.23.png

Den 16. april nåede luftbroen sit toppunkt med 12849 t på en dag fort frem i 1388 laster.

Luftbroen startede med ea. 100 af de gamle C 47, der tog 21/2 t hver.

30 juni kom de første C 54 (hver 10 t) fra Alaska, Panama og Hawai.

Fra midten af oktober ialt 224 C 54, hvorefter de langsom­ mere C 47 blev taget ud af driften for at mindske risikoen for sammenstød mellem maskinerne i korridorerne.

Der var tre korridorer til Berlin (fra Hamburg, Hannover og Frankfurt A. M.) og efterhånden også tre flyvepladser i Berlin. Ingeniørmateriel til flyvepladsarbejdet blev også fløjet ind i ad­ skilt stand og samlet igen i Berlin.

Der var et hojt organiseret system af navigatoriske hjælpe- midler i korridorerne og i Berlin.

I Montana, USA var der bygget en tro kopi af korridorerne og de tekniske installationer, hvor piloterne blev trænet, inden de kom til Tyskland.

Flyene kom til Berlin med få minutters mellemrum (1383 ture i døgnets 1440 minutter), under spidsbelastninger var hver flyveplads nede på 30 sekunders mellemrum.

En C 54 kunne tages ned, tømmes for sine 10 t, gøres ren og sendes op i løbet af 13 minutter.

Rengøringen var især et problem, når der blev fløjet med kul, de blev fløjet ind våde af hensyn til brandfaren (selvantamdelse). Amerikanerne ydede ca. 80 % af luftbroens kapacitet, der be­løb sig til ialt 1.402.644 t klæder, fødevarer, kul, råstoffer og me­ dicinalvarer for en pris af 500 millioner dollars og 28 menneskeliv.

S. Kullmann.