Log ind

Kapacitetsspecialisering

#

Kapacitetsspecialisering kan defineres som specialisering i helstøbte  kapaciteter til at udføre en bestemt type operationer. Kapacitetsspecialisering  er blevet et centralt begreb i debatten om det danske forsvar op til  forhandlingerne om forsvarsforliget i 2004; men hvad indebærer begrebet og  hvilke konsekvenser vil kapacitetsspecialisering have for arbejdet i forsvaret?  

Kapacitetsspecialisering blev for alvor sat på dagsorden i den såkaldte  Bruun‐rapport og i forsvarschefens oplæg om forsvarets fremtid. Bruunrapporten konkluderer, at ’det danske forsvar skal være specialiseret i at levere  række nærmere definerede indsatsklare og deployerbare militære kapaciteter  af høj kvalitet til deltagelse i det fulde opgavespektrum’.1 I powerpointversionen af sit oplæg til fremtidens forsvar viser røde streger over  henholdsvis rolle‐ og puljespecialisering, ifølge Jesper Helsø er det  kapacitetsspecialisering, der skal være dimensionerende for det danske  forsvar.2

Oppositionen er enig i behovet for specialisering, om end de ikke afviser  rolle‐ og puljespecialisering helt så håndfast som forsvarschefen.  Socialdemokratiet mener, at ’det ganske enkelt ikke er rationelt at holde fast i  udgangspunktet om, at alle stater tilstræber at have alle kapaciteter. Derfor  må den enkelte stat fremover i højere grad udvælge og satse på de felter, hvor  man har særlige gunstige forudsætning til løsningen af fælles opgaver’.3 I deres  forsvarspolitiske oplæg fra januar 2004 skriver de radikale om specialisering  med den tilfredshed man har, når hvad der før var ens kæphest er blevet alles  dagsorden: ’Der er ingen grund til at alle lande besidder samme kapaciteter.  Der er derimod fornuft i at satse på områder, hvor der er behov for en  udbygning af den samlede kapacitet, og hvor det enkelte land har særlige  kompetencer at tilbyde (nicher)’.4  

I denne artikel vil jeg først gennemgå de gængse former for specialisering:  værns‐, rolle‐ og puljespecialisering. Værnsspecialisering nævnes ikke så ofte i  debatten, måske mest fordi den betragtes som en ekstrem udgave af  rollespecialisering, men netop derfor bliver debatten om rollespecialisering  ofte forplumret, så jeg har valgt at dele værns‐ og rollespecialiering op. I min  gennemgang af disse tre specialiseringsformer påpeger jeg en række svagheder. I artiklens anden del er det mit argument, at  kapacitetsspecialisering kan rette op på disse svagheder, mens man samtidig  udnytter fordelene ved specialisering.  

 

Specialisering 

Specialiseringsideen tager sit udgangspunkt i, at væbnende styrker traditionelt  er funktionelt ens. De består af flåde, hær og luftvåben, som hver for sig løser  opgaver som er direkte sammenlignelige med andre landes flåder, hærer og  luftstyrker. Denne organisatoriske lighed betyder, at interstatslig krig er  symmetrisk. Imidlertid er ligheden mellem væbnede styrker netop funktionel.  Alle landes væbnede styrker er ikke ens, men gør dog mange ting på samme  måde. Der vil imidlertid altid være funktioner som et givet lands væbnede  styrker ikke kan eller ikke vil løse.

Geografi har betydning her. Et land uden kyst har sjældent en flåde,  selvom kendere af Sound of Music vil vide, at Østrig opretholdt en efter, at  sammenbruddet af det Østrig‐Ungarnske dobbeltmonarki havde berøvet  landet en kystline. På samme måde som traditioner og organisatorisk træghed  fik Østrig til at opretholde en flåde, kan traditioner betyde, at der er visse  funktioner som væbnede styrker ikke udfører eller organiserer anderledes end  andre landes væbnede styrker. Men i sidste er ende er det som oftest  ressourcer, der sætter grænser for, hvilke funktioner et lands væbnede styrker  kan udfylde. Et hangarskib ville således næppe være praktisk i den danske  flåde. Om ikke andet fordi et hangarskib som USS Ronald Reagan har en  besætning på 6.000, mens der kun arbejder 5.300 i Søværnet.  

Disse geografiske, organisatoriske og økonomiske forhold skaber, hvad  man kunne kalde en negativ specialisering, der følger med alle væbnede styrker.  Op gennem 1990’erne er europæiske forsvarsanalytikere og politikere  imidlertid begyndt at se på muligheden for en positiv specialisering, hvor  specialisering ikke blot var et resultat af geografi, organisation eller  økonomiske forhold, men selve målet for hvordan de væbnede styrker skulle  specialiseres.5 Argumentet har været, at de europæiske lande ikke havde den  økonomiske formåen – eller måske rettere sagt: ikke den politiske vilje til at  betale regningen – til at udvikle væbnede styrker, der fulgte med teknologiske  udvikling og som havde den logistiske kapacitet til at deltage i operationer  uden for Europa. Men den økonomiske formåen, som et land manglede, kunne  flere lande få, hvis de slog sig sammen. Siden de europæiske lande efter al  sandsynlighed skulle foretage deres operationer i fællesskab inden for rammen  af NATO eller EU, hvorfor så ikke lad dem dele regningen for en ny tids  forsvarsudgifter ved at lade dem specialisere sig?

Specialisering skulle således ikke længere blot være et produkt af  forsvarsplanlægningen, men dimensionerende for forsvarsplanlægningen.  Groft sagt operer man, som nævnt indledningsvist, med tre modeller for  specialisering:  

- Værnsspecialisering

- Rollespecialisering  

- Puljespecialisering

Værnsspecialisering er den mest dramatiske form for specialisering. Her  fokuserer man simpelthen på de funktioner, som et værn kan udføre, og sparer  de andre væk. Belgien er måske det land som er gået længst ad denne vej ved  at afskaffe sit luftvåben og integrere de tilbageværende funktioner i forhold til  luftstøtte af landstyrker i hæren. En anden variant af værnsspecialisering kan  være en værnsfælles organisering af hele forsvaret, som den man overvejer i  Canada. Denne type specialisering er radikal nok til at betyde store besparelser  og give muligheden for at nytænke de væbnede styrker. Hvis man f.eks. kun  besidder et flyvevåben eller en hær, skal man imidlertid være ganske sikker på,  at man ikke vil få brug for et territorialforsvar inden for en overskuelig årrække.  Desuden må man forlig sig med, at de væbnede styrker bliver meget lidt  funktionelle, hvis de ikke integreres gennemgribende med allierede.  

Rollespecialisering betyder også en fokusering af materielinvesteringerne,  men uden at de værn eller enheder, der ikke specialiseres i, nødvendigvis  nedlægges. Man må skelne mellem enkeltrollespecialisering og  multirollespecialisering. Specialiserer man sig i en enkelt rolle, vil de væbnede  styrker dybest set kun have en funktion. Det kan lede til værnspecialisering,  men behøver det ikke, da man kan forestille sig specialisering i en værnsfælles  rolle. Multirollespecialisering er mere almindelig. Her specialiserere et land sig  på en række områder.

Rollespecialisering har i en moderat form været anvendt af EU og NATO,  hvor et eller flere lande har meldt sig som ’lead‐nation’ på en række  kapabilitetsudviklingsopgaver, som de så lover at gå i spidsen for  materielinvesteringer i. Rollespecialisering er først og fremmest en mulighed  for at prioritere materielinvesteringer på områder, hvor et lands væbnede  styrker har en komparativ fordel, der kan bygges videre på.  

Puljespecialisering består i at en række lande opnår stordriftsfordele ved at  indkøbe og drive materiel sammen. Fordi forsvarsmateriel er så dyrt, er det  fristende at søge at få mere effekt for de samme penge ved at udnytte  stordriftsfordelene af at have en pulje af en given kapacitet. Men  puljespecialisering forudsætter høj kompatibilitet mellem de samarbejdende  lande. Da en sådan især findes blandt de europæiske luftstyrker, er det på dette område, at tankerne om puljespecialisering er nået længst. Transportfly og  lufttankningskapacitet er således de områder, der oftest nævnes som egnede  for puljespecialisering.6  

Værns‐, rolle‐ og puljespecialisering er fokuseret på materiel snarere end  mission. De giver en ide om, hvad man skal købe, og hvordan man skal købe  det, men de fortæller ikke hvorfor. Sådanne overvejelser bør selvsagt ligge bag  specialiseringsovervejelser, men de behøver ikke at gøre det. På egen hånd kan  specialisering således hurtigt udvikle til en strategi for at spare penge, snarere  end en strategi for at udvikle forsvaret. Et enøjet fokus på disse  materielorienterede former for specialisering kan betyde, at man går efter  investeringer på de områder, hvor man kan oprette puljer med andre lande  eller hvor fortidens tilfældigheder gør, at man har en komparativ fordel. Hvis  man gennemfører denne form for specialisering systematisk, vil man ende med  et kludetæppeforsvar, hvor de enkelte dele måske nok er integreret med  omverdenen, men ikke med hinanden.

Disse tre former for specialisering gør det desuden svært at udnytte de  fordele ved værnsfælles‐ og netværksbaserede operationer, som den  militærteknologiske udvikling giver. Revolutionen i militære forhold går netop i  vidt omfang ud på at udnytte de nye kommunikationsteknologier til at  integrere de enkelte platforme bedre.7 Den amerikanske erfaring viser ikke  alene, at det er krævende, men også at det udfordrer den tendens som de  enkelte værn i enhver militær organisation har til at tænke sig som autonome  enheder. Hvis man gennemfører en omfattende værns‐, rolle‐ eller  puljespecialisering, så fremmer man netop denne autonome selvopfattelse. På  grund af disse specialiseringsmetoders fokus på materiel, så handler de om at  skabe enheder (f.eks. en pulje af fly), men ikke om, hvordan disse enheder  passer sammen i en samlet militær indsats. Hvis ens kampfly er i pulje med  andre lande samtidig med, at man er rollespecialiseret i sanitetstjeneste, hvor  man samarbejder med et andet sæt lande, hvad er så incitamentet for f.eks. de  danske styrker i at integrere deres indsats og hvilke muligheder er der for at  koordinere en sådan samtænkning fra centralt hold?  

Problemet med at udnytte mulighederne for netværksbaseret krigsførelse  på tværs af værnsgrænser bliver forstærket af, at de tre former for  specialisering nedbringer materieludgifterne på bekostning af de væbnede  styrkers evne til at opstille helstøbte styrker til en given operation. Når det er  materielinvesteringerne, som driver værket, så handler det om at få alliancens  samlede kapaciteter til at hænge sammen; det handler ikke om, hvorvidt f.eks.  Danmark har sammenhængende væbnede styrker.  

Hele specialiseringsideen hviler på, at man kan samarbejde inden for EU  eller NATO. Derfor var uenigheden i NATO om Irak‐krigen i 2003 en udfordring for selve specialiseringstanken: hvis det danske forsvar havde været fuldt  værns‐, rolle‐ eller puljespecialiseret, ville vi så havde kunne deltage i krigen?  Set fra andres synspunkt, kunne spørgsmålet lige så vel være, om specialisering  betød, at de så og sige blev funktionelt forpligtede sig til at deltage i  operationer, som de ikke havde nogen interesse for. På den ene side viser  Danmarks deltagelse i Irak‐operationen, at specialiserede kapaciteter kan  indsættes også i en anden sammenhæng end den vante. På den anden side  ville et større dansk troppebidrag næppe have været muligt i et tilfælde, hvor  disse styrkers transport var afhængig af f.eks. en fransk‐tysk  transportkapacitet.  

Værns‐, rolle‐ eller puljespecialisering betyder, at et lands styrkebidrag  bliver afhængigt af andre regeringers beslutning om, hvorvidt man vil deltage i  en given operation. I sig selv er der ikke noget galt i en sådan afhængighed.  Hvis man stoler nok på andre lande til at være nære allierede med dem, så kan  man vel også dele sine militære styrker med dem, og så tage det politiske  slagsmål, om hvordan de kan anvendes ved den givne lejlighed. Man kunne  måske endda argumentere for at specialisering ikke alene betød sårbarhed,  men også kunne bruges til at kræve ansvarlighed. I tilfælde af specialisering vil  et lands manglende deltagelse i en operation ikke blot være at stå på sidelinen,  men aktivt forhindre operationen finder sted. En sådan aktiv modvirkning, vil  være langt mere politisk omkostningsfyldt. Det egentlige problem er således  ikke så meget, om specialiserede styrker kan anvendes autonomt eller om man  vil kunne blive enige om deres anvendelse; for selvom der er store problemer,  så er det største problem, at de enkelte lande vil have meget lidt lyst til at  specialisere sig på baggrund af erfaringer, som dem der ledte op til Irak‐krigen.  Integration på det forsvarspolitiske område er ekstremt følsomt; alt for følsomt  til at klare et offentligt skænderi af den størrelse som der var om Irak‐krigen.  

Det er blevet anført, at Irak‐krigen og den transatlantiske uenighed herom  er undtagelsen snarere end reglen, og at man derfor ikke kan pege på de store  konsekvenser i forhold til specialisering.8 Selvom det givet er rigtigt, at de  fleste operationer i den nærmeste fremtid stadig vil foregå i multinationale  koalitioner, så fjerner det ikke den lære, som regeringerne har draget af krigen  og skænderiet om den. Budgetmæssige hensyn kan selvfølgelig dulme denne  erfaring med tiden, men spørgsmålet er, om der vil være tid til det. Mange af  fremtidens operationer vil være mindst lige så kontroversielle som Irak‐krigen  var, både fordi modstanden i Europa mod den krig i vidt omfang var en  modstand mod USA’s magt snarere end modstand mod den konkrete aktion,  og fordi den nye tids trusler fra terrorisme og masseødelæggelsesvåben stiller  de krav om hurtig og offensiv handling, som Irak‐diskussionen viste, at USA og  Europa har svært ved at håndtere i fællesskab.

Endelig så indebærer værns‐, rolle‐ og puljespecialisering risikoen for, at  det bliver vanskeligere at omstille forsvaret til et nyt trusselsbillede.  Specialisering er en måde at rette op på manglerne i de europæiske landes  kapacitet til at udnytte den nye militærteknologi og deployere deres styrker  langt væk. Men de færreste tænker på, hvad der vil ske, hvis specialisering var  et effektivt middel til at løse europæernes nuværende problemer. Hvad  kommer efter specialisering? Hvad vil der ske, når nye trusler melder sig med  behov for nye kapaciteter? Et puljesamarbejde vil næppe kunne møde nye krav  mere dynamisk end enkeltlande kan i dag. Man behøver blot at tænke på  problemerne med at få ordre til det nye Airbus transportfly, for at se hvor svært  det vil være for et antal regeringer i et puljesamarbejde, at få deres politiske  prioriteter til at mødes, så de er i stand til at opgradere deres fælles  kapaciteter. Men på det tidspunkt vil de deltagende lande hænge på den  fælleskapacitet, de kan ikke blot trække deres kapacitet ud og udvikle noget  nyt og bedre, for så vil de – i hvert fald i en periode – slet ikke have en  kapacitet. I tilfælde af rollespecialisering, vil man risikere at have specialiseret  sig i noget, som udviklingen gør mindre vigtigt. Det kan der rettes op på, men  det vil kræve en koordineret multinational indsats, at blande de europæiske  kort rigtigt, så de kan imødegå en ny trussel eller tage højde for en ny  teknologi. Hvor de europæiske styrker i dag dog har en vis kapabilitet, selvom  de ikke som hovedregel er tidssvarende, så ville specialiserede styrker i  fremtiden meget nemt være utilstrækkelige, hvis ikke en ny  specialiseringsrunde blev foretaget meget hurtigt. Og det kan være vanskeligt  at sikre den politiske opbakning til det.

De færreste vil se problemet i rolle og puljespecialisering på enkelte  områder, men det synes tvivlsomt om værns‐, rolle‐ og puljespecialisering kan  være dimensionerne for hele forsvaret. Imidlertid fjerner disse tre  specialiseringsformers upraktiske konsekvenser ikke behovet for specialisering.  En løsning kan være at specialisere sig i kapaciteter.

 

Kapacitetsspecialisering

Kapacitetsspecialisering er specialisering i helstøbte kapaciteter til at udføre en  bestemt type operationer. Denne form for specialisering er således drevet af et  fokus på missionen snarere end materiellet. Ved kapacitetsspecialisering  starter de væbnede styrker med at definere den type operationer, som man  gerne vil udføre, og først derefter ser man på hvilke materielbehov, det giver.  Materiellet kan godt i et vist omfang fremskaffes via puljer el.lign., men i det  store hele skal den kapacitet, man specialiserer sig i, kunne tilvejebringes af  forsvaret selv. Dermed kan kapacitetsspecialisering udnytte ’revolutionen i  militære forhold’ til at udføre netværksbaserede operationer.

Kapacitetsspecialisering skal foretages med helstøbte bidrag. Man skal  have kapaciteten ikke alene til at udføre en operation, men også have den  logistiske kapacitet til at transportere og forsyne sine styrker. Kræver den type  operation, som man vil specialisere sig i, bidrag fra både luft‐, sø‐ og  landsstridskræfter, ja så er det det, man skal have. Men de tre værn skal ikke  nødvendigvis kunne varetage alle de funktioner, som de traditionelt har haft til  opgave at varetage. Specialiseringen består netop i at værnenes funktion  vurderes i forhold til den fælles operation.  

Fordi der er tale om et helstøbt bidrag, så kan kapacitetsspecialisering  bruges som en et ’nødvendighedstjek’ på alle forsvarets funktioner. ’Er X  relevant i forhold til den kapacitet vi vil specialisere os i?’, lyder spørgsmålet.  Hvis svaret er nej, kan denne funktion reduceres kraftigt eller måske helt spares  væk. På den måde bliver specialisering et dynamisk redskab for  forsvarsplanlægningen, snarere end den mere bogholderagtige prioritering,  som ligger i de andre specialiseringsformer.  

Kapacitetsspecialisering muliggør således en ’formåensbaseret  forsvarsplanlægning’, der fokuserer på, ’hvordan en modstander kan tænkes at  ville kæmpe snarere end hvem denne modstander måtte være og hvor en krig  måtte finde sted’.9 Den amerikanske regering har gjort sig til talsmand for en  sådan tilgang både til sin egen og NATO’s forsvarsplanlægning ud fra den  opfattelse, at en globaliseret verdens dynamiske trusler kræver en dynamisk  forsvarsplanlægning. Formåensbaseret forsvarsplanlægning er således en  strategi for at sikre, at man har de rigtige redskaber i den sikkerhedspolitiske  værktøjskasse. Ved at fokusere på hvilken militær formåen en given  modstander måtte have, så forbinder man forsvarsplanlægningen til  revolutionen i militære forhold. Modstanderes militære formåen vil forandres  og dermed må ens egen militære formåen kontinuerlig forandres, så den følger  med.  

En formåensbaseret forsvarsplanlægning stiller store krav til en stats  efterretningskapacitet og til at udvikle ledelsesredskaber, som er gearet til et  dynamisk snarere end et statisk miljø. Formåensbaseret forsvarsplanlægning  stiller ligeledes store budgetmæssige krav, fordi ingen materielanskaffelse kan  være definitiv, når den grundlæggende antagelse er, at modstandere hele tiden  vil anskaffe sige nye våbensystemer, som man skal kunne formå at imødegå.  Kapacitetsspecialisering kan være en måde at styre de budgetmæssige krav på,  fordi denne form for specialisering betyder et klart valg af, hvilke typer af  ’formåen’, man ønsker at kunne stille med.  

Kapacitetsspecialisering kan bruges til definere forsvarets formåen, fordi  det – som al anden specialisering – tager for givet, at allierede vil fylde andre  funktioner. Den kapacitet, man specialisering sig i, kan således meget vel give størst effekt som led i en større operation. En specialisering i kystnære  maritime operationer kunne være et eksempel herpå. En prioritering af  specialoperationer, som stadig oftest anvendes i forbindelse med  konventionelle operation, vil være et andet eksempel. Besluttede man at  specialisere sig i mere fredelige ting som f.eks. sygepleje, så ville det være  endnu mere åbenbart, at en sådan kapacitet er der ikke behov for, hvis der ikke  er nogle andre som går i felten. Men uanset om man specialiserer sig i  kystnære operationer, specialoperationer eller sygepleje (og derfor beslutter at  indkøbe henholdsvis ubåde, udstyr til specialstyrker og hospitaler) eller noget  helt fjerde, så er ideen med kapacitetsspecialisering, at ingen kapacitet er  komplet, hvis den nation, som stiller den, ikke selv kan transportere og forsyne  styrkerne.

Fordi man stiller med helstøbte bidrag, vil et kapacitetsspecialiseret forsvar  være mindre sårbar over for politisk uenighed mellem de allierede. På den  anden side vil det være vigtigt, at den kapacitet, man udvikler, kan indgå i  netværk med allierede.  

Risikoen ved kapacitetsspecialisering er, at den kræver mange  forandringer på en gang. Rolle‐ og puljespecialisering kan gennemføres hen ad  vejen, når behov for materiel og muligheder for samarbejde møder hinanden.  Kapacitetsspecialisering betyder at sætte grundlæggende spørgsmålstegn ved  hele forsvarets indretning, og de spørgsmål, som det fører til, må besvares på  en gang for at få kabalen til at gå op. I lande som Danmark, hvor forsvarets  budget stort set besluttes på en gang hvert femte år i brede politiske forlig,  ligger der et enormt pres på at tage de rigtige beslutninger på en gang.  

Desuden er kapacitetsspecialisering dyr, fordi man med denne tilgang  bevidst afviser, at dele udgifter til materielanskaffelse med andre. Selvom man  sagtens kan købe ind i fællesskab med andre lande og have puljer på nogle  områder, så afskriver man sig stordriftsfordelene, som puljespecialisering eller  rollespecialisering lægger op til. Til gengæld giver kapacitetsspecialisering  mulighed for at fokusere forsvarets funktioner på en måde, som rolle‐ og  puljespecialisering ikke gør. Derfor er det muligt, at nogle af de ekstra udgifter  kan hentes ind på besparelser. Og heri ligger endnu en fare.  Kapacitetsspecialisering kan bruges til at definere forsvarets funktion så  snævert, at man kan spare rigtig meget. Denne tilgang kan blive en  undskyldning for at spare på forsvarsbudgettet af alle mulige andre årsager  end de militærfaglige.  

Specialisering i kapaciteter rummer desuden den samme grundlæggende  fare som andre former for specialisering: hvad hvis man specialiserer sig i det  forkerte? I en tid hvor den militærteknologiske udvikling grundlæggende  forandrer strukturer, doktriner og strategier og hvor nye fjender hurtigt kan få nye våben, så er det en risiko, man må tage alvorligt. Netop fordi  kapacitetsspecialisering er så fundamental for forsvarets organisering, så  rummer den muligheden for at specialisere sig i den forkerte niche.  

 

Konklusioner

Specialisering er nødvendig, hvis europæiske lande ønsker at følge med den  militærteknologiske udvikling og være rede til at kunne sætte militær magt ind  mod de nye trusler, en globaliseret tidsalder rummer. Hvis vi ønskede at betale  regningen for et ’balanceret’ forsvar, hvor alle funktioner blev opgraderet, så  var kravet om specialisering ikke så presserende. Imidlertid ville Danmark med  sine begrænsede ressourcer altid skulle specialisere sig i et eller andet omfang.  Der har altid været militære funktioner, som vi ikke udfyldte. Efterhånden som  den teknologiske udvikling gør militære funktioner mere og mere  specialiserede, vil der være stadig flere funktioner, som det danske forsvar skal  melde fra. Fordi selv de europæiske stormagter ikke vil betale regningen for et  balanceret forsvar, så står Danmark i den unikke situation, at vores europæiske  naboer også skal specialisere sig og derfor kan vi indrette vores specialisering  med deres. Det gør, at fravalgene ikke bliver så tunge, som nogle af dem vi  foretog i løbet af den Kolde Krig. Imidlertid er det afgørende, at vi ikke blot gør  vores forsvar til en underleverandør til NATO eller EU. Hvis de kapaciteter, vi  specialiserer os i, ikke er helstøbte, så vil vi ikke realisere de mål, som gør  specialisering nødvendig. Vi vil ikke kunne udnytte den militærteknologiske  udvikling og vi vil ikke have en selvstændig kapacitet til at yde vores bidrag til  den vestlige verdens sikkerhed. Den teknologiske udvikling og de nye trusler  stiller spørgsmålstegn ved effektiviteten af vestlige væbnede styrker,  kapacitetsspecialisering er en måde at finde et svar på.

 

Henvisninger

1 Udenrigsministeriet, De sikkerhedspolitiske vilkår for dansk forsvarspolitik,  august 2003, [http://www.um.dk] (10. februar 2004), s. 34.  

2 Briefing om forsvarets udvikling, [http://www.fko.dk] (10. februar 2004), slide  17.

3 Socialdemokraterne, Nye trusler – nyt forsvar, 2003, s. 15.  

4 Det Radikale Venstre, Styrk forsvaret – til internationale opgaver,  Christiansborg, januar 2004, [http://www.drv.dk] (10. februar 2004), s. 9.  

5 For en beskrivelse af specialiseringsdebatten, se Rachel Lutz‐Ellehuus,  Multinational Solutions vs. Intra‐Alliance Specialization, Report 2002/5,  (Copenhagen: DUPI, 2002).  

6 Se f.eks., Michael Alexander and Timothy Garden, ’The Arithemetic of  Defence Policy’, International Affairs 77:3, 2001, ss. 522‐523.

7 Martin Libicki, The Mesh and the Net: Speculations on Armed Conflict In an Age  of Free Silicon, MacNair Paper 28, (Washington, DC: National Defense  University, 1994); Steven Metz, Armed Conflict in the 21st Century: The  Information Revolution and Post‐Modern Warfare (Carlisle, Pa.: Strategic  Studies Institute, U.S. Army War College, 2000).  

8 Det Radikale Venstre, Styrk forsvaret, s. 10.  

9 På engelsk: ’a capabilities‐based approach’. Quadrennial Defense Review  Report, September 30, 2001, United States Department of Defense,.  Washington DC., s. 14.