Log ind

Fra udlandet 1966 - 9

#

Taktisk mabilltet Erfaringrer fra Vietnam

I Intcravia International Defence Review, maj 1966, har den amerikanske oberstløjtnant Thomas E . Thompson foretaget en opsummering af de erfaringer man indtil nu har indhøstet med hensyn til anvendelse af helikoptere i alm indelighed og lst Cavalry Division i særdeleshed.

De første helikoptere ankom til V ietnam i 1961. Siden da og indtil nu, hvor den amerikanske hær har mere end 1600 helikoptere i landet, har man fløjet mere end 1 m illion sorties og transporteret tilsammen 1,6 m illioner soldater og 37 m illioner kg gods. I disse tal skjuler sig udførelsen af en lang række forskelligartede opgaver: Troppetransporter, forsyningstransporter, rekognoscering, flytning af artilleri, ildledelse, kommando- og kontrolopgaver, radiojamning m. v. I omtalen af helikopterens sårbarhed hedder det i artiklen, at nogle er af den opfattelse, at helikoptere med deres relativt langsomme fart i lave højder er et let mål for fjendens ild . Den tilgængelige statistik fra V ietnam tyder im id lertid på, at helikoptere har en meget god overlevelsesevne. Tab på grund af beskydning fra jorden har indskrænket sig til 1 helikopter pr. 10 000 sorties. Dette er meget lavt sammenlignet med den 2. verdenskrig og med Koreakrigen. Man må dog være klar over, at det her drejer sig om anti-guerilla operationer, og der er derfor sat undersøgelser igang for at finde ud af, om man kan vente samme lave tab også under mere konventionelle krigshandlinger. Det er konstateret, at he likoptere er m indre sårbare overfor direkte rettet ild , end man h idtil har ment. En medvirkende årsag hertil er udviklingen af væbnede helikoptere. Mens transporthelikoptere tidligere fløj alene og ubeskyttet frem t il målet, eskorteres de nu af helikoptere med en betydelig ildkraft. I landingsområdet v il fjenden have ringe chance for at afgive velrettet ild. Fjenden v il have mere end nok at gøre med at søge dækning, når de væbnede he likoptere, som opererer i trætopshøjde, neutraliserer området. Fø r de fjendtlige våben kan blive bragt t il at virke, v il egne transporthelikoptere allerede have landsat tropperne og være udenfor rækkevidde. Udviklingen af væbnede helikoptere synes at være det vigtigste fremskridt inden for våbensektoren under V ietnamkonflikten.

Der lægges også nu betydelig vægt på pansret beskyttelse af mandskab og vitale dele af helikopteren. Specielle beskyttelsesveste er allerede i brug og der ventes yderligere fremskridt på dette område. Medens vedligeholdelsesproblemet for år tilbage både var kompliceret og tidskrævende, så har udviklingen reduceret dette problem i betydelig grad. I V ietnam har helikoptere nået en meget høj udnyttelsesgrad. UH-1 helikopteren har f. eks. en gennemsnitsflyvetid på 50 timer pr. måned. Årsagen til denne effektivitet lig ­ ger først og fremmest i den omstændighed, at reservedele og mekanikere disloceres langt fremme og i snæver kontakt med de flyvende afdelinger.

Helikoptere har bevist deres evne til at operere i dårligt vejr og mørke såvel under regntiden i V ietnam som under særlige prøver i U S A . Det nævnes eksempelvis, at øvelsesområdet under en luftbåren operation i U S A i 1964 blev hjemsøgt af en orkan, hvorunder skydækket gik helt ned til trætopshøjde og sigtbarheden faldt til under 200 yards. A lligeve l viste det sig m uligt at fortsætte operationerne. En af de fordele, der opnås ved helikopterbårne operationer, er, at vanskelighederne ved lange og besværlige forsyningslin ier elimineres.

Helikopterbåret infanteri kan fuldt ud forsynes fra luften. På den ene side opnår man en reduktion af det personel, der er nødvendigt for at drive og forsyne en landværts forsyningslinie. På den anden side v il det samlede forsyningsbehov øges på grund af det store behov for drivm idler, helikopterforsyning fører med sig. I V ietnam findes talrige eksempler på, at helikopterforsyning har været eneste mulighed for effektiv forsyningstjeneste. Erfaringerne fra Vietnam og fra øvelser i U S A har vist, at helikopterbårne tropper stiller større krav til støtte fra flyvevåbnet end normale konventionelle hærstyrker. Dette skyldes, at disse enheder ofte opererer uden for eget artilleris rækkevidde. De har normalt heller ikke m idde ltungt og tungt artilleri inden for egen organisation og må derfor nødvendigvis kræve den tunge ildstøtte leveret af flyvevåbnet. I enhver operation, hvor fjenden er i besiddelse af luftstyrker, må flyvevåbnet som m inimum sikre lokalt luftoverlegenhed. E t system for samarbejde med henblik på levering af denne støtte er udarbejdet og har vist sin værdi i Vietnam . Ved luftbårne operationer vokser problemet med at opretholde kontrollen med operationerne på grund af de meget større afstande. For at overkomme dette problem har man taget specialindrettede he likoptere - såkaldte I ro q u is - i brug som flyvende kommandostationer. Erfaringerne fra V ietnam viser, at man fra et taktisk synspunkt opnår en række fordele ved anvendelse af helikopterbåme enheder. Disse kan langt hurtigere og med m indre tab gennemføre deres operationer end konventionelle styrker har vist sig i stand til. De kan endvidere operere over langt større områder end andre enheder af samme størrelse.

1st Cavalry Division er ikke beregnet til at erstatte andre divisionstyper. Den har im idlertid visse muligheder som andre divisionstyper ikke er i besiddelse af. De mest karakteristiske er følgende:

- Enheder kan flyttes hurtigt og direkte til nøgleområder uden hensyn til terrainets beskaffenhed.

- Højt tempo i operationerne kan opretholdes både i tid og intensitet.

- Tyngdepunktet kan hurtigt ændres også over betydelige afstande. Kontinuerlig kampføling kan opretholdes.

- Operationerne kan føres på fjendens territorium ved at udnytte hans vertikale flanke.

- Svagheder hos fjenden kan hurtigt udnyttes på samme måde som fremskridt for egne styrker hurtigt kan følges op.

- Fjendtlig aktivitet i eget territorium kan hurtigt imødegås.

Skønt 1st Cavalry Division med sine fortræffelige egenskaber er af største værdi for operationerne i V ietnam må det understreges, at den ikke specielt er opstillet med henb lik på operationer netop her.

Operationer efter den af divisionen benyttede luftmobilekoncept må anses for anvendelig i ethvert operationsområde. Divisionen er netop opbygget på en sådan måde, at den kan skræddersys til at møde aktuelle behov på indsættelsesstedet. I overensstemmelse med de hidtil gunstige resultater for denne divisionstype er der nu truffet beslutning om opstilling af endnu en division af denne type. En væsentlig forøgelse af helikopterantallet i den amerikanske hær som helhed er iøvrigt også planlagt.

Flybomber i Vietnam

Den amerikanske forsvarsminister har - for at imødegå offentlig fremsat kritik - givet nogle klassificerede oplysninger om beholdning og produktion af konventionelle flybomber: I beholdning findes 331.000 tons bom ­ ber. I jun i måned 1966 v il den månedlige produktion nå den ønskede størrelse. Der påtænkes i kalenderåret 1966 kastet 600.000 tons bomber i V ietnam . Dette er 91 % af det antal tons, der blev kastet i Koreakrigen (varighed godt 3 år). T i l trods for disse oplysninger er det blevet indrømmet, at U S A hos en tysk kunstgødningsfabrikant for 150 kr. pr. stk. har tilbagekøbt 7500 stk. 340 kg bomber, som man tidligere havde solgt til fabrikanten for 12 kr. pr. stk.

(M is sile s anel R o cke ts , 17/1966)

Nyt svensk fly - SAAB 105

Et nyt svensk fly - S A A B 105 — er i sommer blevet præsenteret for offentligheden. Flyet er primært beregnet som skolefly. I så henseende anses det for egnet til såvel elementær som mere avanceret uddannelse. Det er udstyret med to katapultsæder og to jetmotorer, hvoraf en er tilstrækkelig t il at holde flyet i luften. Instruktør og elev sidder side om side i cockpittet. E nd ­ videre er der plads til yderligere 2-3 personer på et bagsæde.

Skærmbillede 2020-05-28 kl. 12.49.04.png

Udover at fungere som skolefly kan S A A B 105 anvendes som nærstøttejager. Maxim um »take off« vægten er 4500 kg, hvilket betyder at flyet kan bære en våbenlast på 700 kg. Inden for denne vægtgrænse kan anvendes forskellige sammensætninger som f. eks.:

- 12 stk. 13,5 cm raketter

- 6 stk. 125 kg bomber

- 2 stk. 250 kg bomber

- 2 stk. 30 mm automatkanoner

- 2 stk. styrede raketter

Maximalhastigheden ligger på Mach 0,85, og med en rækkevidde på 1400 km i 6000 m højde og 1940 i 11 000 m højde må flyet anses for meget anvendeligt i nærstøtterollen.

Med en vægt på 4000 kg behøver det en startbane på 610 m. Denne behøver ikke nødvendigvis at være af beton.

Flyet kan også anvendes som rekognosceringsfly. Det har som sådan plads til installering af et kamera i næsen. Som forbindelsesfly har det plads til 4 passagerer eller en liggende patient.

Det svenske flyvevåben bar bestilt 150 fly, hvis pris ligger omkring 2 m ili. kroner stykket.

SMåkAlibret ammunition med opbrændeligre hylstre

I det amerikanske forsvar v il man sætte betydelige kræfter ind på udvik lingen af småkalibrede patroner uden messinghylster, idet man som ønskemål har en patron, hvis dele alle brænder op i kammeret eller i løbet, således at den del af mekanismearbejdet, der består i udtrækning og udkast af det tomme hylster, ganske v il falde bort. Derved ventes skudkadencen for geværer og maskingeværer at kunne forøges t il ca. det dobbelte af den i dag alm indelige kadence. Men bortset fra denne fordel v il det fra et produktionsmæssigt synspunkt være yderst ønskeligt at undgå messinghylstrene, idet messing er en mangelvare. A t den enkelte patron b liver lettere, v il være en stor fordel.

Nogen udsigt til en snarlig overgang til opbrændelige hylstre synes der ikke at være, men foreløbig synes en delvis løsning i sigte, således at patronhylstrets bund og den nederste del af hylstervæggen fortsat fabrikeres af messing, men resten af hylstret af et i kammeret opbrændeligt materiale.

(Technology Week, 25/1966).