Siden det første Panserautomobil for godt en halv Snes Aar tilbage blev bygget, har der i Udlandet været arbejdet med megen ihærdighed paa Fuldkommengørelsen af dette Vaaben. De først konstruerede Panserautmobiler var paa mange Punkter overordentlig mangelfulde, men man har nu forskellige typer, som synes at svare tilfredsstillende til deres Formaal. En karakteristisk Form for et Køretøj af denne Type er vist i nedenstaaende Figur. Det er en amerikansk Vogn, fremstillet af Firmaet Thomas B. Jeffery Co. i de forenede Stater.
Dette Automobil kan med samme Lethed køres frem som tilbage. Man ser, at der er Plads for Chaufføren saavel i Vognens For- som Bagende. Denne Foranstaltning er truffet tor at undgaa de Ulemper, som vilde følge med Nødvendigheden af at vende en saa svær Vogn paa almindelig Vej. Af samme Grund og for tillige at gøre Vognen mindre saarbar virker Motoren paa alle fire Hjul, og saavel Forhjul som Baghjul kan benyttes til Styring. Automobilet er udstyret med en hurtigskydende Kanon eller et Maskingevær i Drejetaarn.
Ligesom dette Automobil er flere af de i den nuværende Krig benyttede Panserautomobiler forsynet med Skyts i Drejetaarn, men man ser ogsaa, og maaske endda i flere Tilfælde, at de svære Panserautomobiler simpelthen er fremstillet ved Pansring af Vognsiderne, i hvilke der da er udskaaret Skydehuller.
En ganske ejendommelig Form for Panserautomobilet er den af Englænderne nylig indførte Tank, hvis Optræden paa Vestfronten for nogen Tid siden vakte saa megen Opsigt. Disse Automobiler er karakteristiske derved, at der om For- og Baghjul er lagt en lukket, meget svær Kæde, der sætter Automobilet i Stand til at kunne klatre over meget betydelige Terrainhindringer. Den største Ulempe ved disse Vogne er, at de bevæger sig med ret ringe Hastighed og derfor udsættes for at blive et let Bytte for det fjendtlige Artilleris Ild.
Foruden de svære Typer af Panserautomobiler findes ogsaa lette, saakaldte halvpansrede Vogne, der i Reglen er Personautomobiler eller lette Lastvogne med en let Pansring paa Karosseriet. Ogsaa disse Vogne er udstyret med Maskingeværer eller let hurtigskydende Skyts, der i Reglen vil være forsynet med Skjoldbeskyttelse.
Man er endog gaaet saa vidt, at man har forsynet Motorcykler med pansrede Paahængsvogne, der da er armeret med et skjoldbeskyttet Maskingevær.
Selv om der kan rettes mange Anker mod de pansrede Automobiler, tør man dog gaa ud fra, at de har gjort en Del Gavn under Kampene i den nuværende Krig, da de ellers næppe var blevet indført af saa godt som alle de krigsførende Nationer. Hvad der navnlig vil betinge deres Anvendelighed er selvfølgelig i første Linie Vejnettets Brugbarhed og deres egen Hastighed. Er Vejene gode, og kan Automobilerne bevæge sig med stor Hastighed, vil de have gode Chancer for at kunne unddrage sig fjendtlig Artilleriild.
Panserautomobilet er naturligvis særlig egnet for Defensiven; men i Offensiven vil det ved uventet Optræden paa truede Punkter sikkert ogsaa kunne gøre god Fyldest. Man kunde for Eksempel tænke sig her hjemme at benytte Panserautomobiler af let Konstruktion i Forbindelse med vore frivillige Rekylkorps. Netop til Losningen af de Opgaver, som forefalder for disse Korps, vil Automobilerne sikkert kunne gøre megen Gavn, og Pansringen af nogle Automobiler vil ikke blive videre bekostelig, ligesom den ikke behøver at lægge Hindringer i Vejen for Benyttelsen af det samme Automobil til andet Brug.
R.