Log ind

Fra udlandet 1961 - 9

#

NATO-KAMPVOGNEN

Det synes nu sandsynligt, at man ikke v il komme til en fælles »NATOkampvogn«, men at der v il blive 3, ja, måske 4, forskellige kampvogne, nemlig typer udviklet i USA, England, Frankrig og Tyskland. Vesttyske kampvognseksperter er overbeviste om, at US-kampvognene er for tunge og for høje, og at de engelske er for tunge. Franskmændene er af samme opfattelse. Forsvarsministeriet i Bonn har ladet 2 prototyper af 25 tons kampvogne udvikle, og de bliver nu prøvet. Konstruktionen er foretaget af en søn af den kendte automobilingeniør Porsche. Forud for konstruktionen er gået studier af den russiske kampvogn T 10. Den amerikanske kampvogn M60, der vejer 51 tons, og den engelske C H IE F T A IN , der vejer 45 tons, er efter tysk opfattelse for store og ikke rørlige nok til at bekæmpe T 10. M60 er ca. 2,7 m høj, hvilket er 1,2 m mere end den tyske prototype. 2,7 m v il efter tyskernes skøn give fjenden mulighed for at opdage modstanderens kampvogn først og til at skyde først. Tyskerne mener, at der fortsat er en mulighed for, at Tyskland og Frankrig kan blive enige om en fælles kampvogn, men én ting v il tyskerne ikke ændre på, nemlig deres m ulti-fuel motor. Hvis franskmændene v il godtage denne, er tyskerne villige til at ændre selve vognen i fransk retning. Den åbenbart strandede chance for at komme til en fælles »NATOkampvogn« viser (som i flere andre tilfæ lde), at standardiseringen af våben inden for N A TO er en næsten um ulig opgave.

(Armor, 2/1961).

CHIEFTAIN

 I længere tid har man i England arbejdet på at udvikle en ny kampvogn. I modsætning til italienskfransk-tyske synspunkter har man i England lagt hovedvægten på bevæbning og pansring. Som en foreløbig afslutning på udviklingen er man nu nået til C H IE F T A IN (ordet betyder »Høvding«), der ikke er meget lettere end sin forgænger C EN TU R IO N , idet den vejer 45 tons. C H IE F T A IN er lige så godt pansret som C EN TU R IO N , men har en bedre form og er bedre bevæbnet, nemlig med en 120 mm kanon. Motoren er en m ulti-fuel motor på 700 H K . Når chaufførens lem lukkes, må chaufføren ligge på ryggen. Man v il deraf forstå, at man har gjort meget for at give C H IE F ­ T A IN en lav silliouet.

(Soldat und Technik, 4/1961).

UNDERSØISK KRIGSFØRELSE

Bekæmpelse af neddykkede undervandsbåde er vanskelig, bl. a. fordi opdagelsen af bådene og dernæst identificeringen af disse h id til lia r været utilstræ kkelig udviklet. En destroyerchef ville under den anden verdenskrig betragte sig som heldig, dersom han opnåede SONAR-kontakt på 2000 m, men sidste år rygtedes det, at den amerikanske flåde regnede med, at dens nye SONAR-apparater under gode omstændigheder ville kunne række 15 km eller derover. Nu lia r en admiral antydet, at nye under prøve værende apparater kan opdage neddykkede U-håde på ca. 50 km afstand. Dermed er de våben, som man benytter under vandet, faktisk blevet forældede, idet de ikke er i stand til at udnytte de nye lokaliseringsafstande. E t andet problem i undervandskrigsførelsen består i at udvikle Early W arning apparater svarende til radarapparateme i den berømte D EW lin ie i Canada. Som et hjælpemiddel i udviklingsarbejdet på dette område har man på 75 m havdybde 50 km fra Bermuda bygget en kunstig ø af »Texas Tower« typen.

(Ordnance, 1 /1961).

M.

USA

Raketenheder.

Ifølge dagspressen råder USA over 59 raketter armeret med brin tbomber rede til afskydning. Det drejer sig om 27 A T LA S raketter i faste anlæg placeret i 3 forskellige områder og 32 PO LAR IS raketter i to ubåde. I løbet af kort tid forøges det samlede raketantal til 91, når yderligere to PO LAR IS ubåde in ­ den længe indgår i aktiv tjeneste med hver 16 raketter ombord.

Hæren.

Der er planer om at udvide Strategic Army Corps (STRAC) med endnu en division, hvilket dog kræver en betydelig forøgelse af den tjenstgørende styrke. Korpset består i dag af 82. og 101. Airborne D ivision og 4. Infantry Division. Der forhandles for tiden om oprettelsen af en »Limited War Command« bestående af enheder af Tactical A ir Command (TAC) og STRAC . Det er hensigten, at flyvevåbnet skal stille 11 jeteskadriller til rådighed til transport af og ild ­ støtte for STRAC enhederne. I 1963 v il P E N T O M IC divisionen udgå af organisationsskemaet. I stedet v il man indføre en divisionsorganisation med tre Combat Commands og ti bataljoner. Arten af sidstnævnte v il variere afhængig af det geografiske område, hvori divisionen er placeret. For Europa regnes der med 6 kampvognsbataljoner og 4 infanteribataljoner. Hver Combat Command skal kunne føre to eller flere bataljoner. Der er blevet oprettet yderligere fire H A W K bataljoner, hvorefter det samlede antal af denne type er nået op på 13. Fire H A W K bataljoner indgår i US Arm y Europe. Hver bataljon består af 24 raketkastere — 6 i hvert batteri. Personelstyrken er ialt 515 befalingsmænd og menige. Der er konstrueret en lille mandbåret radar jamming station, der på 800— 1000 m kan bringe indkommende artillerigranater med radiobrandrør til detonation. Stationen sættes om kort tid i masseproduktion.

Søværnet.

Den 15 apr søsattes prototypen på verdens første atomkraftdrevne destroyer. Størrelsen er fuld t udrustet 7600 tons med en besætning på 450 mand. P ris ca. 120 m iil. dollars.

Flyvevåbnet

Udvikling af flyet B-70 som et militæ rt bombefly skal standses. I stedet skal det benyttes som et forsøgsfly til operationer i stor højde og med hastigheder omkring 3 Mach. Der er til dato anvendt ca. 800 m ili. dollars på projektet, og det forventes, at der yderligere bevilges 500 m ili. dollars til det nye forsøgsprogram.

Veles.