Af en Afhandling i „La conquéte de l’air" om Lu ftfartø jers militære Rolle skal uddrages nedennævnte Enkeltheder: De Forsøg, der har været afholdte i de forskellige I.ande. har vist. at Skydning med Fodfolksgevær eller Mitraillose er virkningsløs mod Lu ftskib og endog mod Ballon capl'f. I Tyskland skod el Kompagni mod en Ballon captif, 12 m i Diameter, paa en Afstand af 1500 m LS00 Pa troner i 5 Minu tter. Derpaa skod et andel Kompagni i 2 Minutter 2700 Pa troner mod samme Maal; Ballonen vedblev at svæve uden synlig Forringelse af Bæreevnen. Del viste sig. al den var ramt 7(5 Gange, d. v. s. en Gang for hvert 100 Skud. Hullerne lu k kede sig af sig selv, saa at Tabet af Gas var forsvindende. Der maa frembringes et IIul, der er 10 em i Kvadrat, for at bringe Ballonen til Fald; Bæreevnen forringes da med 311 kg pr. Minut. For at faa Virkning ved Skydning mod Ballon, er det nødvendigt at saare Foreren haardt eller ramme og derved ødelægge et af Motorens Organer, men dette vil være overordentlig vanskeligt og altid hero paa Tilfældighed. A ll i alt kan saaledes Fod folksskydning mod disse Maal anses for Ammunilionsspild. Stort anderledes stiller Sagen sig ildn1 for Arlilleriets Vedkommende, og man maa derfor enten skabe et særligt Artilleri eller omdanne Feltartilleriet med delle særlige Form aal for Oje.
Det er nødvendigt af Hensyn til Træ fningen at give P ro jektilet en meget strakt Bane. altsaa stor Begyndelseshaslighed for at indskrænke det mest mulige den Vejlængde, L u ftfartøjet gennemløber under Pro jektilets Flugt. Desuden maa der bruges Sprænggranal for al forøge Muligheden for T rå d ning af de vitale Dele, og der maa udvikles megen Røg under Sprængningen dels af Hensyn til Observationen dels for mulig at frembringe Antændelse. Overfor Aeroplan vil del være heldigt at lade Granaten springe oven over delte, for al den Luftbølge, Sprængningen fremkalder, kan modvirke Apparatels Frem drift, der holder del i Ligevægt, og Aeroplanet saaledes bringes til Fald. K rupp har konstrueret 3 Modeller af saadanne Kanoner af Kaliber 05, 70 og 105 mm med Begyndelseshaslighed 020, 650 og 700 m. Den første er en Feltkanon, søm anvender 1 kg Granater og har on Skudvidde af 7500 m. Den anden er aftaleret paa Automobil; Granaten vejer 6,5 kg, slørsle Udgangsvinkel 75°, største Skudvidde 11,000 m. Den tredje er beregnet paa Installation i Krigsskibe; Granatvægt LS kg; Skudvidde 13,700 m. Der anvendes Brandgranat af to Typer; den ene bierer noget Platinsvamp, som ved under Indtrængelscn i Ballonen at komme i Berøring med Gassen frem bringer en Flamme paa sin Overflade. Delle vil medføre øjeblikkelig Eksplosion og Ballonens fuldkomne Odelæggelsc. Den anden antænder Ballonen ved H jælp af Ilden fra et brændende Stof, der trænger ud gennem H ulle r i Granatens Vægge. De Forsøg, der hidtil har været foretagne for al prøve Værdien af A rtilleriskydning mod Lu ftfartø jer har ikke vieret opmuntrende for Artilleriet. Under de franske Manøvrer har man foretaget Manøvreskydninger mod Aeroplaner, men efter alle tilstedeværende O fficerers Mening var Chancerne for at ramme Maalet, selv med Special-Ammunition, om trent lig Nul. Under Manøvrerne ved Gib rallar har man foretaget Skarpskydninger mod Aeroplan, frem stillet ved en Drage, uden at det lykkedes al træffe, og del skønt Forholdene var gunstigere, end de vilde have været i Virkeligheden, da Dragen var bundet. Ikke desto mindre tor A rtilleriet ikke unddrage sig Kam pen mod Luftfartøjerne, naar det er af Vigtighed for egne Troppe r al hindre, at de nærmer sig alt for meget. Det bor være forberedt derpaa uden dog at siette Hensynet lil saadanne Skydninger i forsle Linie. Materiellet og .Organisationen bor ikke kompliceres yderligere, det vil være tilstrækkeligt at tilvejebringe en passende Granat til Feltkanonen lil dette Ojemed.
T.