Af Kaptajn H. O. Hansen ved Flyverkorpset.
I disse Tider, hvor A frustning eller Nedrustning mer eller mindre officielt staar paa de forskellige Landes Programmer, er det ikke uden Interesse at se, hvorledes Teori og Praksis i ringe Grad svarer til hinanden. I Amerika, hvor Indskrænkning af Rustningerne ogsaa har vieret fremme, er der henholdsvis den 24" Juni og den 2’ Juli d. A. bleven vedtaget 2 Lovforslag vedrørende de forenede Staters Luftforsvar, som ikke har Præg a f Nedrustning, men er en meget kra ftig Oprustning a f Marinens og Hærens Flyvevæsen. Loven for Marinens Flyvevæsen hedder „An act to autorize the construction and procurement of aircraft and aircraft equipment in the Navy and Marine Corps, and to adjust and define the status of the operating personnel in connection therewith". Loven for Hærens Flyvevæsen hedder:
„An act to provide more effectively for the national defence by increasing the effenciency of the Air Corps of the Army of the United States and for otiier purposes*)“. Formaalet med Loven er at fastlægge et bestemt Program for Antallet af Officerer og Mandskab og af Flyveenheder samt at lægge en Plan for Bygningen af de paakrævede Flyvemaskiner og Luftskibe inden for en 5-aarig Periode (1926— 31). Flyvevæsenet inden for Marinen skal der ikke gaas nærmere ind paa, det skal blot anføres, at Luftflaaden skal omfatte 1000 Flyvemaskiner og 2 Luftskibe paa c. 6 Millioner Kubikfod hver. Flyvevæsenet ved Hæren har hidtil været benævnt „ Air service", der skabes nu ved Loven et „Air Corps". Dette Korps skal bestaa af:
1 Chef for Korpset med Generalmajors Rang, 3 Hjælpere med Brigadegenerals Rang, 1514 Officerer fra Oberst til Sekondløjtnant og 16000 enlisted men (heri ikke over 2500 flying cadets) 1800 Flyvemaskiner, et Antal Luftskibe og Balloner, endvidere det fornødne Reservemateriel, den fornødne Udrustning, Hangarer og de øvrige nødvendige Installationer. Hele dette Personel og Materiel skal indordnes i taktiske Enheder efter Præsidentens nærmere Bestemmelse. Man kan altid discutere, om dette er et passende Flyvevæsen for „United States" Hær, men man kan ikke discutere, at det er en meget betydelig Forøgelse a f det eksisterende Flyvevæsen, at „United States" ikke regner med en evig Fred, og at „United States" er ganske paa det rene med Luftstridskræfternes Betydning i en K rig, thi dette sidste fremgaar med al ønskelig Tydelighed af følgende Bemærkning, hvormed Loven blev forelagt i Repræsentanternes H u s : „Under Verdenskrigen blev Betydningen a f Flyvevæsenet a fgørende og klart paavist. Siden den Tid har enhver Regering forsøgt at udvikle og styrke Flyvevæsenet især i dets Forhold til det nationale Forsvar". Det fremgaar af Loven, at „A ir Corps" skal forøges med 403 O fficerer fra Oberst til; Sekondløjtnant og 6240 Mand. Forøgelsen i Materiel kan ikke ses ganske klart, men den synes at være ca. 400 Flyvemaskiner. Loven bestemmer, at Programmet skal gennemføres 1 Løbet af 5 Aar, de samlede Omkostninger ved Reorganisationen er anslaaet til ca. 175 Mililioner Dollars (ca. 565 Millioner Kroner). Af Lovens Bestemmelser fremgaar det iøvrigt, at 2 Brigadegeneraler og 90 % af Officererne i de øvrige Grader skal være uddannede Flyvere, da man endvidere blandt de 16000 Mand har indtil 2500 flying cadets, og da 20 % a f det Antal Flyvere, der skal bruges i Enhederne efter 1/7 1929 kan tages a f de 16000, er det klart, at „ A ir Corps", saalænge denne Lov er i Kraft, vil have et langt større Antal Flyvere, end der svarer til Maskinantallet. Tanken hermed er den at skabe en Reserve, som man i paakommende Tilfælde kan tage sin Tilflug t til. Det vanskelige Mekanikerspørgsmaal har man søgt at løse paa følgende Maade. E fter de i Staterne gældende Love indordnes „enlisted men" i 7 Grader, hvori de maanedlige Lønninger varierer fra 21 Dollars i 7’ Grad til 126 Dollars i 1’ Grad. Enhver „enlisted man" i 4’— 7’ Grad, som antages som Mekaniker af 1’ Klasse, bliver lønnet med den Løn, som en „enlisted man" i 2’ Grad 84 Dollars) oppebær, og enhver „enlisted man", der antages som Mekaniker a f 2’ Klasse, bliver lønnet som værende i 3’ Grad (72 Dollars). A f økonomiske Hensyn er Antallet a f Mekanikere i 1’ og 2’ Klasse begrænset til 14 r/r a f Styrken, altsaa ca. 2300 Mekanikere. Det er 1 Loven bestemt, at ved hver a f Divisionerne skal der i Stabene oprettes en Luftsektion i Spidsen for hvilken der skal ansættes en Officer af Flyverkorpset, og som skal behandle de Sager, som vedrører de D ivisionen underlagte Flyveenheder.
Loven forudsætter som nævnt, at der skal skabes en Luftflaade paa 1800 Maskiner, men den forudsætter ogsaa, at denne Flaade skal vedligeholdes og bemyndiger Ledelsen til aarlig at erstatte ca. 400 Maskiner, det vil sige, at man regner med en Levetid af mellem 4 og 5 A a r pr. Maskine. Denne Udvidelse af Flyvevæsenet ved Hær og Marine vil naturligvis give Anledning til en Række Arbe jder for Industrien, og disse Arbejder skal forblive i Amerika, idet der er givet meget skarpe Bestemmelser for, hvilke Personer eller Firm aer der kan komme i Betragtning ved Leverancer til Staterne, og Bestemmelserne udelukker i Realiteten Selskaber og Personer uden for Staterne fra at kunne levere direkte til Amerika. Tanken hermed er selvfølgelig ikke at underkende at der kan præsteres udmærkede Arbejder uden foi Amerika, nej, Hensigten er ved Krigsudbrud at kunne være fuldstændig uafhængig af andre Lande. A t der med Deltagelse i Flyvning er forbundet en Risiko, som bør søges dækket bl. a. gennem en Forhø jelse af Lønnen, har fundet sit Udtryk i Loven derigennem, at det flyvende Personale faar et Løntillæg af 50 % a f den Løn, det oppebær. Præsidenten kan endvidere overrække enhver, der under Flyvning udviser Heltemod en særlig Medaille. For „enlisted men" er der til Medaillen knyttet en extra Pengeløn paa 2 Dollars pr. Maaned. Alle Lovens Særbestemmelser er her næppe Anledning til at komme ind paa, men det kan fastslaas, at Lovens Forudsa-tninger er, at Flyverkorpset i Løbet af 5 A a r skal finde sin Plads indenfor Hæren paa samme Maade som Fodfolket, Artilleriet, Rytteriet og Ingeniørerne har fundet deres Plads og deres mest hensigtsmæssige Organisation.