Mezek

Forfatter og tegner: Yann og Juillard
Forlag: Cobolt
Diverse: 64 sider; 198,- kr.

Anmelder: Simon Papousek

Israel var ikke mange timer gammel, da landet i 1948 blev det angrebet af dets nabolande. Målet om at eliminere Israel har nærmest været et gennemgående træk op igennem Mellemøstens historie lige siden, og denne fortælling tager udgangspunkt i begyndelsen.

Som led i Israels bestræbelserne på at få etableret et forsvar, var et af de første skridt at få oprettet et luftvåben. Dette blev taget i november 1947 hvor Haganeh Sherut-Avir blev oprettet. Opgaven var naturligvis ikke uden forhindringer. Piloter skulle findes. Fly skulle transporteres til Israel og klargøres. Og det hele skulle gerne ske i det skjulte, blandt andet fordi der var indført våbenembargo mod Mellemøsten. Israelerne måtte desuden tage til takke med hvad de kunne stampe op –fly af forskellige typer blev bevæbnet og sat på vingerne for at forsvare landet og for at skabe forbindelser til de forskellige bosættelser. Tjekkoslovakiet viste sig samarbejdsvillige, idet de havde fly og israleerne havde penge. Tjekkerne havde bygget Messerschmitts for tyskerne under krigen, og havde fortsat med produktionen af disse. Israelerne slog til og der foregik en løbende leverance fra Tjekkoslovakiet til Israel af disse ”nye” Messerschmitt – Avia S199 – som blev døbt ”Mezek” – muldyr. Ud over denne livsnerve blev nedskydningen af fjendtlige fly også en vigtig del af det israelske luftvåben. Nedskudte ægyptiske Spitfires blev således fragtet hjem til værkstederne, repareret og sendt på vingerne med den blå stjerne på hvid baggrund som kendingsmærke. Var de ikke til at redde ved reparation, blev de simpelthen skrællet for reservedele. Kontakter i USA sikrede ligeledes nye fly. Tre B-17 bombefly blev således fløjet fra USA til Tjekkoslovakiet under dække af at være civile fly. Her blev de bevæbnet og fløjet videre til knap så civile formål i Israel.

Piloterne kom gerne fra vestlige lande der enten sympatiserede med den israelsk sag, eller slet og ret trængte til at få noget at lave, efter Anden Verdenskrig var slut og havde gjort piloterne arbejdsløse. Inden udgangen af 1948rådede det israelske luftvåben – IAF – over 660 frivilligt flypersonel og cirka 100 fly udgjort af mere end 30 forskellige flytyper, der kunne matche modstanderens luftvåben. (Se: Lon Nordeen: ”Fighters over Israel”. Greenhill Boks. London. 1991: 4ff)

Tegneserien Mezek foregår kort efter Israels oprettelse, og begynder med en hændelse der minder om den ægyptiske bombning af en busstation i Tel Aviv tidligt i krigen. Hændelsen får skub i historien og vi befinder os hurtigt på flyvepladsen Herzliya hos eskadrille 101 uden for Tel Aviv. Her møder vi den svenske pilot Björn og de andre frivillige udenlandske piloter. Der er spændinger mellem de frivillige lejesoldater og de israelske piloter og mandskaber. Men målet er det samme – at forsvare Israel så godt som muligt. Björn er hovedpersonen der forsøger at holde sig uden for de interne problemer, men hans fortid indhenter ham.  

Stilen i Mezek minder om Edgar P. Jacobs (Blake &  Mortimer) og hos Jacques Martin (Alex). Detaljeringsgraden er høj og flyene tager sig virkelig flotte ud. Alligevel savner tegningerne dybde og i sær scenerne med dialog fremstår flade.

Dette er en af flere tegneserier fra Cobolt der lader til at have interesse i krigstegneserier med flyvevåbnet som tema. Formatet er en anelse højere end de sædvanlige album-størrelser (lidt over A4). Dette betyder at tegninger bliver så meget desto større, og det gør bestemt ikke noget.     

 

 

Del:



Der er i øjeblikket ingen kommende arrangementer.

Næste arrangement er under udarbejdelse, og vil blive lagt op hurtigst muligt.