Log ind

Uddannelse ved et let kompagni under PE-systemet

#

1. Som det gennem tidligere artikler i nærværende tidsskrift er bekendt, staar hæren overfor en nyordning, der bl. a. rummer indførelsen af et personelerstatningssystem (PE-systen) baseret på periodiske udskiftninger af enkelte folk eller mindre enheder med det formål at gøre vort beredskab mere konstant.

Et sådant system vil nødvendigvis medføre væsentlige ændrin­ ger i hærens liv og ikke mindst på det uddannelsesmæssige område.

Formålet med nærværende redegørelse er at fremdrage nogle af de problemer, som systemets indførelse vil stille uddannelsen ved underafdelingerne i den stående styrke over for, og samtidigt belyse nogle af de hermed følgende krav til arbejdsforberedelser, planlægning og lærerkræfter.

Redegørelsen repræsenterer ikke nogen myndigheds anskuel­ser på dette område, men skal kun betragtes som et forsøg på at drage problemerne frem til drøftelse og som diskussionsgrundlag skitsere een af formentlig mange brugbare fremgangsmåder. De opstillede skemaer, lister m. m. prætenderer således ikke at være endelige løsninger, men kun midler til at anskueliggøre og kom­ mentere underafdelingens (her det lette kompagnis) uddannelses­ problem er under PE-systemet.

Redegørelsen vil forme sig som en opsumering af givne for­ udsætninger og betingelser samt bemærkninger til et eksempel på en for en vilkårlig uge opstillet øvelsesliste for et let kompagni.

Det må straks gøres klart, at dette system er svaret på et uomgængeligt beredskabskrav, der i vore dage er de væbnede styrkers hovedopgave, og at det betyder en alvorlig komplika­ tion af uddannelsesarbejdet og vil medføre betydeligt skærpede krav til såvel kom m andoføring og arbejdsforberedelser som til instruktørernes antal og kvalitet, såfremt en forsvarlig standard skal opnås og hævdes.

2. Som grundlag for uddannelsesarbejdet regnes med følgende forudsætninger:

a. PE-systemet er gennemført med individuel erstatning, med 6 årlige indkaldelser og med 16 måneders uddannelsestid. Soldaten gennemgår ved sit regiment en rekrutskole på 4 måneder og forretter derefter tjeneste i regimentets stående styrke i 12 måneder.

b. Kompagniets sammensætning er som organisationsskema B. 13. Der tilgår kompagniet nye folk hveranden måned i et antal og af kategorier som vist på bilag 1.

c. På rekrutskolen omfatter enkeltmandsuddannelsen: — grunduddannelse og
— specialuddannelse.

I den stående styrke fortsættes enkeltmandsuddannelsen med
— fortsat specialuddannelse og
— videregående uddannelse.

(Se iøvrigt bilag 2).

d. Ved kompagniet findes udarbejdet et antal specialkursus, der i forbindelse med de ved bataillonen drevne kursus dækker hver enkelt mands fortsatte specialuddannelse og som påregnes gennemfort, medens manden tilhorer aldersklasse I— IV, altså i hans 5.— 12. uddannelsesmåned. Nærmere vedrorende disse kursus, se bilag 3.

  1. e. Der regnes med de på bilag 4 angivne fællesfag.

  1. f. Det undervisningsmæssige problem med de 6 aldersbold løses for fadlesfagenes vedkommende ved at splitte hol­ dene, således at hvert aldersbold tages af een lærer i forskellige timer, og ved specialkursus, der jo ktm dæk­ ker 4 aldersbold, regnes med flere instruktører inden for hvert kursus, og ældste hold evt. anvendt som hjælpe­ lærere.

  1. g. Kompagniet råder over en ovelsessamling med standard­ øvelser for gruppe og deling under de forskellige kamp- former ved dag og ved nat. Det påregnes, at kompagniet stadig gennemgår disse øvelser inden for en to måneders cyklus. Samtidig deltager kompagniet hver 14. dag i øvelse ved bataillon eller højere led.

h. En arbejdsuge ved kompagniet har normalt samme grundinddeling. Del her valgte eksempel er angivet på bilag 5.

i. Vedligeholdelsestjenesten (PPP) fredag eftermiddag og lørdag formiddag går efter et nøje fastlagt program, så­ ledes at lørdagsparaden ikke former sig som befalings- mændenes pludseligt organiserede jagt på mandskabet, men som kompagnichefens eller næstkomnranderendes vel plan­ lagte kontrol af delingernes indsats i denne vigtige tjeneste.

3. På grundlag af de ovenfor givne forudsætninger er føl­gende eksempelvise øvelsesliste opbygget:

4. Bemærkninger til øvelseslisten:

a. Mangler:

— Kun een dobbeltime gymnastik pr. mand.
— Kun hold V—VI får terrainløb; dette må nok ofres på den fortsatte specialuddannelses alter.
— Kompagnichef og næstkommanderende er onsdag begge
optaget samtidigt af undervisning i fire timer; det vil svække tilsynet med de øvrige hold. Kan muligvis æn­ dres ved ombytninger, men det er ret kompliceret at sikre stadig kontrol med alle instruktører, da både kompagnichef og næstkommanderende må deltage i lærervirksomheden.

b. Den dag i ugen, der stiller størst krav til antal instruk­ tører er fredagen. Der kræves her:

Det bør ved specialkursus være instruktøren, der hver gang og ved hvert af de fire aldersbold går nyt stof igen­nem, medens hjælpelærerne kun anvendes til indøvelse af een gang lært stof. Hold IV kan evt. i nødsfald an­ vendes som hjælpelærere, demonstrationshold, ovelsesapparat m m.

Ved fællesfagene er spørgsmålet om de forskellige alders­ hold løst ved øvelseslistens opdeling af hold V og VI på de forskellige fag og instruktører.

c. Såfremt instruktørhjælp fra REG eller BTN ikke kan opnås i større udstrækning end i bilag 3 og pkt. 4b an­ givet, er det nødvendigt, at delingsførere uddannes til selv­ stændig instruktørvirksomhed. Dette må blive een af de mange gennemgribende ændringer af de nuværende løjt­ nantskursus, der må omdannes til regulære delingsfører­ skoler.

d. Krav til forberedelser:
— For hvert fællesfag og for hvert specialkursus må fore­ligge en lektionsrække, der kan udleveres til instruk­toren.

— Kompagniet skal have udarbejdet (udleveret) en øvel­ sessamling som i pkt. 2 g omtalt.

— Øvelsesliste bør udgives ca. en uge før den træder i kraft for at give instruktørerne (øvelseslederne) til­ strækkelig tid til deres forberedelser. Er det overhove­ det m uligt at lægge en kom pagnitim eplan, der kan bolde en længere periode, bør dette gøres.

— En betingelse for at kompagniets uddannelsesarbejde kan blive effektivt er, at REG (BTN) bar skabt for­nødent arbejdsgrundlag gennem
— rettidig tildeling af ovelsesområder og lokaler,
— rettidig tildeling af øvelses- og undervisningsmid­
ler (UMAK),
— rettidig meddelelse om egne øvelses(udryknings) pla­
ner,
— en fast og praktisk plan for afgivelser,
— størst mulig centralisering, navnlig af de mindre
specialholds undervisning.

5. Følgende skal til slut understreges:
— Det individuelle PE-system gør uddannelsesproblemernemere komplicerede end tidligere og vil stille store krav til detailleret planlæ gning og grundigt forberedelsesar­ bejde.

  • —  Al instruktion må være bundet til grundigt gennemarbej­ dede og gennemprøvede lektioner; enhver improvisation må banlyses.

  • —  Hver enkelt mand må, livor besværligt det end kan være med de mange aldershold, underkastes en stadigt fremad­ skridende enkeltmandsuddannelse, der først afsluttes ved hans hjemsendelse.

    — Underafdelingen må stadigt gennemgå sin faste øvelses­ række og samtidigt deltage i BTN og højere leds plan­ lagte øvelsesturnus. Underafdelingen er aldrig på noget begyndelsesstadium og er heller aldrig færdig med sit samlede uddannelsesarbejde.

    — De ovennævnte forhold lettes imidlertid ved at under­ afdelingerne er konstant eksisterende i modsætning til den hidtil gældende ordning, hvor en underafdelingschef hver gang fra grunden må bygge det hele op. Vanskeligheden vil derfor blive størst i de første par år efter PE-systemets indførelse. Efterhånden som alt ma­ teriale ligger fast udarbejdet, liele tjenesten kommer ind i konstant og fast gænge og enkadringssituationen bedres, vil vanskelighederne reduceres.

  • J. Poulsen.