1. Udrustning og Bevæbning.
Allerede i Regimentets tidligste Periode var man klar over, at Standardudrustning kun egnede sig for Standardsoldater. I en Styrke bestaaende af Specialister maatte den enkelte Mand være mindst lige saa godt udstyret som Gennemsnitsofficeren i en normal Afdeling. Dette blev da ogsaa det grundlæggende Princip for saavel Mundering som Bevæbning. I det følgende skal omtales saavel Enkeltmandsudrustningen som Køretøjsbevæbningen.
1. Enkeltmandsudrustning: Uniformen var den gængse Battledress med Baskerhue. Støvlerne var gummiforsaalede, og i Stedet for Gamacher anvendtes korte Viklers, som dels er behageligere, dels slutter tættere. Herudover var hver Mand udstyret med:
Camouflage jakke. Standardudstyr for alle Faldskærmstropper.
Kort Læderjakke. Varm og praktisk under Kørsel i de aabne Jeeps.
Fodlang Kørekappe af svært Lærred.
Motorhandsker og Støvbriller. (Disse sidste blev som Regel kasseret til Fordel for de Celluloid Øjenskærme, som fandtes i Gasmasken.
Kombineret Staal- og Styrthjelm. Anvendtes kun til Faldskærmsspring, aldrig i Felten.
Dunsovepose med vandtæt Overtræk.
Rygsæk af Meistype.
»Small pack« (lille Tornyster) med Enkeltmandskogekar.
Feltflaske.
Grøngult Silkehalstørklæde. For Genkendelse fra Jord og Luft.
»Escape pack«. Vandtæt Perspex Etui indeholdende koncentreret 24 Timers Ration, lille Barbermaskine, Bar- bersæbe, Naal og Traad, 2 Nedstrygerklinger, 2 smaa Kompasser, Silkekort over Størstedelen af Europa og lille engelsk-fransk-tysk Parlør.
Fløjtesnor, flettet af 28’ sort Nylonline. Særdeles praktisk for Flugtforsøg.
»Escapemoney«. 50 $ og 150 Schweizerfrancs til evt. Bestikkelse.
Forbindspakke, Benzadrintabletter og 2 Morfinampuller m. Kanyle.
Gasmaske.
Prismekompas.
Stavlygte med Morseknap.
Kampkniv. Kunde efter Ønske ombyttes med Totenschlæger eller Staaltraadsslynge.
Pistol. Colt 45 (11 mm).
Thompson Maskinpistol 45 eller U. S. Carbine 30. Desuden havde hver Befalingsmand:
Prismekikkert.
Korttaske.
U. S. Navy Radiomodtager. Ca. samme Størrelse som Enkeltmandskogekar. Batteridrevet Universalmodtager med Hovedtelefoner.
Kodebog med Ciffernøgle. Forskellig for hver Sektion.
2. Køretøjsudrustning: Bortset fra nogle af Trainets Vogne var alle Køretøjerne panserede Jeeps. Disse var almindelige Jeeps, hvor Vindspejl og Ruf var fjernet. Fjedrene blev forstærkede med et ekstra Blad. 2 ekstra Benzintanke å 12 Gallons (selvtættende) blev anbragt i Vognens Bagende. (1 foroven
1 hver Side). Hermed var Vognen i Stand til at køre ca. 1000 km paa 1 Paafyldning. 10 mm Panserplade paasvejsedes over Bagenden, Kølerens Forside og i en Stribe foran Førersædet og andet Forsæde. Bag paa Vognen anbragtes en Bagagebærer af tynde Jernstænger. Under denne sattes Holdere til 2 Røgfakler, som kunde tændes fra Knap paa Instrumentbræd- tet og udløses ved Haandtag ved Siden af Førersædet. Foran Vognkøreren sad en halvmaaneformet skudsikker Glasrude med Vinduesvisker. Metalværktøj skasser var svejset fast oven paa Kølerens Bagende. Alle Dæk var halvmassive Ballondæk.
2 Reservehjul førtes, 1 ovenpaa Køleren, 1 paa Vognens venstre Side.
Bevæbningen bestod af: 1 Vickers K. 303 MG med 100 Skuds Tromlemagasin fastboltet til hver Forskærm. Sigtedes med Vognen og affyredes elektrisk fra Knap paa Instrument- brædtet.
Disse var dog kun monteret paa ca. 10 % af Vognene.
1 Browning. 50 MG (13 mm) m. Bæltetilførsel anbragt i Pivot med Panserskjold og skudsikker Glasrude foran højre Forsæde. Betjentes af Vognkommandøren. Var paa ca. 50 % af Vognene erstattet med 2 Vickers K. 303 i Tvillingsaffutage.
1 Bren. 303 MG i Pivot foran og til venstre for Vognkøreren.
2 Vickers K .303 i Pivot midt paa Vognens Bagside. Tvillingaffutage. Betjentes af »Reargunner«.
Ekstra Magasiner til Vickers og Bren (alle 100 Skuds) var anbragt let tilgængeligt i Holdere indvendigt paa Vognens Sider.
Kasser med ekstra Bælter til Browning stod mellem Forsæderne.
1 Bazooka anbragt enten i Bagenden eller i Holdere paa højre Side. 5 panserbrydende og 5 Fosforprojektiler pr. Vogn stablet inde i Vognen.
1 Kasse med 12 Mills og Fosforhaandgranater anbragt paa tværs bag Midten af de to Forsæder.
Desuden medførtes 1 2” Morter (51 mm) pr. Sektion og 1 3” Morter (81 mm) pr. Halveskadron. Ekstra Ammunition o. 1. fandtes i smaa Paahængsvogne, hvoraf hver Halveskadron havde 2.
Af anden Udrustning fandtes følgende:
1 benzindrevet Kogeapparat.
1 2 Liter Thermoflaske.
1 Førstehjælps Udstyr.
1 Signalpistol.
1 Flyvergenkendelsesflage. Denne bestod af en Rulle Plastic af en skarp og flouroscerende gul Farve, som under Operationer bag Fjendens Linjer blev spændt over Køleren.
Hver Halveskadron havde desuden 1 Radio SM Mk. 22. SM Stationer og »Walkie-Talkies« kunde udleveres til Sektioner, men dette skete saa at sige aldrig under Kampene i Tyskland. Ordrer blev sendt fra Eskadronen eller Halveskadronen via Regimentet ag B. B. C. til de enkelte Sektioner, som havde hvert sit Kodenavn, Bulldozer 1—2—3 o. s. v. for lst S. A. S. og Pimpernel 1—2—3 o. s. v. for 2nd S. A. S. Der var Halvtimes Udsendelser flere Gange om Dagen, og Systemet virkede fortrinligt, selv om der var visse Ulemper ved ikke at have faste Radiosendere ved den enkelte Station.
Som man vil se af ovenstaaende, var den enkelte Vogn i Besiddelse af en uhyre Ildkraft, og denne i Forbindelse med den store Bevægelighed — 90 km/Tim. paa aaben Landevej — gjorde en S. A. S. Sektion til et yderst farligt Vaaben, som anvendt paa den rigtige Maade var i Stand til at tilintetgøre talmæssige langt overlegne fjendtlige Styrker. Det store Ammunitionsforbrug betød en vis Vanskelighed, men denne blev overvundet ved en vel gennemført Forsyningstjeneste. Vogne fra B Echelon befandt sig altid indenfor 10 km fra Frontlinjen paa Armékorpsets Fremrykningsakse, og den enkelte Sektion sørgede selv for at afhente Ammunition. Afhen- telse af Rationer og Skiftetøj paahvilede Eskadronen eller Halveskadronen, som derefter foretog Uddelingen til Sektionerne. (Ca. hver 5te Dag).
Reparationstjenesten var tilrettelagt saaledes, at lettere Reparationer udførtes af Vognbesætningen, større af B Eche- lons Mekanikere, og de mest omfattende af det nærmeste R. E. M. E. (Værksted). Jeep’en viste sig til Trods for den svære Belastning og den haarde Kørsel særdeles paalidelig. Der forekom et Par enkelte Tilfælde af Brud paa Chassiet og Sammenbrænding af Koblinger, som maa tilskrives Uforsigtighed. Selv disse kunde sandsynligvis undgaas ved en mere hensigtsmæssig Fordeling af Vægten paa Køretøjerne. Vognens Vægt med fuld Last var ca. 4 Tons; dette skyldtes i høj Grad de improviserede Pansrings- og Bevæbningsmetoder og vil sikkert kunne nedbringes betydeligt ved en gennemgribende Afpudsning og Standardisering af de enkelte Dele. Bliver dette gjort, er der ingen Tvivl om, at den pansrede Jeep vil holde sin Plads som et effektivt og billigt Kampkøretøj i en kommende Krig.