Log ind

Reservestyrker og mobilisering i De forenede Stater

#

Inspireret af et studiebesøg i USA redegør major-R, cand. mag.Ebbe Juul-Heider i nedenstående artikel for de amerikanske reservestyrker og deres mobiliseringssystem, et emne, der med krisen i Golfen har fået aktualitet.

»- when I talk about the total force concept, I mean just that This is a threelegged stool, whereby the Active Army, the National Guard, and the Reserve are coequal partners. This Nation is equally dependent upon each of the legs «

Honorable John O. Marsh, Jr.

Secretary of the Army.

7 October 1986.

Vestlige lande - og USSR - er i større eller mindre grad afhængige af mobilisering i tilfælde af konflikter, hvilket forudsætter uddannede reservestyrker. USA’s evne til at engagere sig hurtigt og effektivt uden for egne grænser - hyppigt endda flere steder på een gang - kunne friste til antagelsen, at De forenede Staters militære styrker i al væsentlighed er stående enheder - og at reservestyrker ingen eller ringe rolle spillede for nationens væbnede forsvar. Sådan forholder det sig ikke - tværtimod. De forenede Staters væbnede styrker består af fire grene, nemlig:

- Army

- Navy med Naval Aviation

- Air Force

- Marine Corps med Marine Corps Aviation

Hertil kan i nogen grad regnes Coast Guard, som vel ikke hører under Department of Defence, men som dog har et intimt plansæt og øvelsesmønster fælles med de fire væbnede grene.

Disse fire dele af forsvaret deles hver for sig op i:

- Active Component - stående styrker

- Reserve Component - ikke-stående styrker

Denne artikel vil i al væsentlighed beskæftige sig med hærforhold - og mere end halvdelen af den amerikanske hærs organisatoriske styrker befinder sig i RESERVE COMPONENT.

Reserve Component er eneste kilde til at bringe hæren på fuld krigsstyrke og består af:

- Army National Guard

- United States Army Reserve

Army National Guard

I følge forfatningen er Army National Guard en del-stats administreret styrke under kommando af den enkelte guvernør. Denne kan frit indkalde og indsætte styrker inden for den enkelte stat (f.eks. Texas) tü at bekæmpe brande, evakuere i tilfælde af naturkatastrofer, opretholde lov og orden ved omfattende civil ulydighed. Guvernøren kan også indsætte sine styrker (igen inden for delstaten »The State«) til at bemande brandvæsen, post, ambulance, renovation m.v. i tilfælde af strejker - i det hele taget råder guvernøren i hver af de 50 stater over en stor og velfungerende styrke, der kan indkaldes og indsættes efter statens ønske og behov. Men Army National Guard har en dobbelt funktion; State - som omtalt - og centralmagten - altså Washington D.C. - kan hver disponere over National Guard. Præsidenten og/eller kongressen kan til enhver tid gøre delstaternes National Guards føderale - helt eller delvis. Man kan altså finde en situation, hvor Washington D.C. erklærer halvdelen af Floridas National Guard føderal - medens den anden halvdel forbliver i Floridas regie. Den halvdel, der erklæres føderal kan flyttes uden for delstaten også til oversøiske områder, medens den del, der er i statsguvemørens hånd alene kan indsættes inden for delstaten. Udgifterne til daglig drift af National Guard deles i et bestemt forhold mellem føderale og del-stats midler. Når National Guard erklæres føderal, betales udgifterne også føderalt.

Et kuriøst eksempel: I midten af 1950’erne var syden præget af raceuroligheder. Sorte fik af Supreme Court medhold i, at alle læreranstalter var åbne, uanset hudfarve. Dette afstedkom voldsomme uroligheder i Little Rock - Arkansas. Guvernøren indkaldte National Guard for at håndhæve Arkansas raceadskillelse, hvilket også skete, indtil præsident Eisenhower erklærede Arkansas National Guard for føderal med ordre til at gennemføre Washingtons modsatte politik. Systemet kan virke indviklet, men det virker. National Guard eksisterer som enheder. Der er således flere kamp- og artilleribataljoner, panserregimenter og enkelte brigader i National Guard end i de stående styrker. Ud af hærens ialt 28 divisioner (fuldt mobiliserede) er 11 National Guard over for blot 7 stående, medens 9 divisioner er hybride, det vil sige, at National Guard enheder af bataljon- eller brigadestørrelse indgår i den fulde krigsstyrke. Udrustningen er i enhver henseende som stående styrkes - det er vigtigt at få fat i grundideen: National Guard er ikke reserve for nogen eller noget - det er en fuldt udrustet kampstyrke, der blot ikke gør daglig Reneste. Det føderale tilsyn bevirker ensartethed og en god træningstilstand. Der er naturligvis samarbejde med stående styrker - men National Guard råder over øvelsesområder- og faciliteter i de 50 stater, D.C. Guam, Puerto Rico og Virgin Islands. Altsammen betalt føderalt. Det bør nævnes, at enheder fra National Guard naturligt og hyppigt træner i udlandet - alene eller i større ramme. Føderalt koordineres indsatsen fra National Guard Bureau, Washington D.C.

United States Army Reserve

Army Reserve har samme formål som National Guard, men ArmyReserve er alene en føderal styrke. En anden forskel er, at National Guard optræder som enheder - mindst af underafdelingsstørrelse - medens Army Reserve tillige er erstatningsdepot for Active Component. Non-unit grupper og enkeltpersoner findes også i Army Reserve - naturligvis sammen med egentlige enheder. Under Korea-krigen 1950-53 blev ca. 380.000 mand fra Reserve Component mobiliseret - heraf var 64% fra Army Reserve. Også under Vietnamkrigen blev mere end 3.500 mennesker indkaldt til oversøisk tjeneste: teknikere, specialister o.l.

Army Reserve medlemmer, der ikke er designeret til en enhed, administreres fra US Army Reserve Personal Center i St. Louis, Missouri. Herfra dirigeres personer og grupper til enheder: som forstærkning eller erstatning - eller som specialister: teknik, sprog, områdekendskab, efterretning. Army Reserve ledes af en general af reserven: Chief, Army Reserve, der råder over en omfattende organisation, som leder, planlægger, uddanner, forvalter og mobiliserer. Også uddannelse til »højeste funktionsniveau og chefniveau« varetages af Army Reserve. Nemlig gennem »Command and General Staff Officer Courses«, hvor generalstabsuddannelsen foregår. Generalstabsuddannelsen = stabs- og føringskursus 2, planlægges i Leavenworth, Kansas og gennemføres her samt ca. 60 steder over hele USA og resten af verden, hvor US tropper er stationeret. I Europa foregår uddannelsen i München - ved en US Army Reserve School. Såvel National Guard Bureau som Chief, Army Reserve samarbejder intenst med Activ Component på alle niveauer. Reserve Component er naturligt opdelt i mobiliseringsprioriteter. Nemlig:

Ready Reserve

- Selected reserve

Army National Guard units

Army Reserve uits

Individuel Mobilization Augmentee - alene Army Reserve

- Individual Ready Reserve - alene Army Reserve

- Andet

Reserve Officers’ Training Corps (ROTC)

Delayed entry

Standby Reserve

- Standby Control Group - alene Army Reserve

Retired Reserve

I tilfælde af krig, erklæret af Kongressen, kan enhver enhed eller person indkaldes til tjeneste under hele krigsperioden samt seks måneder herefter. Dette gælder hele Reserve Component. I tilfælde af »national emergency« kan præsidenten indkalde op til en million personer fra Selected reserve til tjeneste op til 24 måneder. Uden krigserklæring fra Kongressen og uden erklæret »national emergency« kan præsidenten - om han skønner det nødvendigt - indkalde op til 200.000 personer fra Selected reserve tü tjeneste i ialt 90 dage. Samtlige tilfælde kan indebære oversøisk tjeneste. Hærens »ready reserve«: National Guard og Army Reserve omfatter over en million personer. Altså over halvdelen af hærens »Activ Component« på fuld styrke. Air Force er opbygget analogt med hæren: Air National Guard og Air Force Reserve, medens US Navy og US Marine Corps ikke betjenes af National Guard enheder, men alene af Navy - henholdsvis Marine Corps Reserve. Men fælles for samtlige værns »Reserve Components« er, at materiel - f.eks. F-16 - er det bedste og nyeste, og at træningsniveauet er højt. Hertil kommer naturligvis mobilisering af transportfaciliteter og industri, planlagt og koordineret af »Army Industrial Preparedness Program«.

»Modernizing and equipping the Guard and Reserve Forces to facilate their expanded role in the Total Force are among the greatest challenges facing us today«.

James H. Webb, Jr.

Assistent Secretary of Defence

July 1985.

Ebbe Juul-Heider