Log ind

Notitser

#

Den 81 Tons Woolwich Kanon. Den Bestræbelse, som siden Pandsrets Fremkomst har gjort sig gjældende for at konstruere større og større Kanoner, har ført til, at man alt i nogle faa Aar har seet Kanoner, som udskyde Projektiler, ligesaa vægtige som en Fellpjece. Disse Pandserbrydere af c. 40 Tons eller 80,000 hts Vægt ere i og for sig ret respek­ table, da do efter Beregningen paa klods Hold ville kunne gjennemskyde 18 Tommer Jern. Pandsrets videre Udviklinghar dog bevirket, at man flere Steder har gjort Skridt til at faae endnu sværere Kanoner, og da de nyeste Forbedringer i Krudtfabrikalionen, i Forbindelse med Apparaler, der tilnær­ melsesvis kunne angive Krudlets Spændkraft under Ladningens Explosion, have vist, al Krudtet ikke længere lægger nogen Hindring iveien for at konstruere langt større Pjecer end hidtil, idet det langsomt brændende storkornede Krudt ved Ladnin­ gens Explosion ikke frembringer saa store Spændinger, at Jernets eller Staalets Elaslicitetsgrændse overskrides, har man brudt med den sukeessive Forøgelse i Pjecernes Vægt (12,18, 25, 35 og 40 Tons), og forsøgt paa at gjore Springet be­ tydelig større. VVoolvvich Arsenal udkastede Tegninger til en 81 Tons Kanon; Sir W. Armstrong mente at kunne gaaenoget videre og projekterede en 100 Tons Kanon, medens endelig Hr. Krupp gjorde Forarbejderne til en 135 Tons Kanon. Fabrikationen af saa enormt svære Pjecer maatte imidlertid støde paa mange Vanskeligheder, og desuden var det jo altid tvivlsomt, om Forsøget vilde lykkes, hvorfor man med storInteresse har imødeseel Fuldendelsen af og Prøveskydningen med en af disse «Nutidens Pandserbrydere». Delle er nu skeel med den 81 Tons Woolwich Kanon, som første Gang blev prøvet den 17de September d. A. og angaaende dette Forsøg meddeles hovedsagelig efter Revne militaire følgende:

Pjecens Dimensioner:

Udenpaa det indvendige Staalrør, som er 23'.3 langt og som veier 16,75 Tons, er paasat efter den bekjendte Melhode 5 forskjellige Coils. Den første som omgiver den bagesle Del af Slaalrøret har en Tykkelse af 0'.3092, og i denne skrues Bnndskruen (cascable screw) af Staal, 2',1 lang og 1',6 i Diameter for at støtte Staalkjærnen bagtil. Udenpaa denne Coil sidder en anden, som bærer Tapperne; disse ere 1',3 i Diameter og 0',8 lange, medens Coilens Vægge have en Tykkelse af 1',1. Foran disse Coils sidde, umiddelbart omgivende Staalkjærnen, 3 andre som gribe ind i hinanden for at gjøre Forbindelsen saa inderlig som muligt. Hele Pjecens Længde bliver 26' dens Diameter bagtil 5',8. Foran Tappestykket er Diamelren 4',4, foran den 3die Coil 3', foran den 4de 2',6 og endelig ved Mundingen 2'. Provisorisk er Sjælen kun ud­ boret til et Kaliber af 14in,5 (1',17) idet Forsogene skulle afgjøre, om man skal gaae til det 16in (1',29) Kaliber saaledes som paatænkt; derfor veier Pjecen endnu for Øjeblikket 82 Tons eller 164,000 ht. Løbet er til Prøve bleven forsynet med 11 Riffelgange med progressiv Stigning fra oo til 35 Kalibre. Affutagen, hvori Kanonen til de foreløbige Forsøg er bleven monteret, er ligeledes fabrikeret i Woolwich og bestaaer af en Jernrappert og to Jernbanevogne (trucks), der hver ere forsynede med 3 Par Hjul, som hvile paa en Skinnevei. Rap­perten er fæstet til hver af disse trucks ved Hjælp af en Hovedbolt og ved Tappestykker, dannede af Kautschuk og Staalplader. Lignende Tappestykker vare anbragte, under, foran og bag Tappeleierne. Hele Affutagens Vægt, Vognene indbefatlede, var 40 Tons. Under Skydningen var Affutagen sat paa en Skinnevei, som havde en anselig Stigning, for at formindske Rekylen. Afstanden til Maalet, en Sandbakke, var c. 200'.

Krudtet der anvendtes var saakaldet pebble-powder, livis Kom vare Kuber med Kanter paa 1,5".

Projektilerne, som vejede 1140 ht, vare alle forsynede med en saakaldl Gascheck, en Slags Kobberskaal af samme udvendige Diameter som Projeklilet og fæstet til dettes Bund ved Hjælp af en Skrue; dens Vægt 13,6 ht. Under Ladnin­ gens Forbrænding tvinger Krudtkraften Skaalen ttl at udvide sig saa meget, at dens Yderflade griber ind i Riffelgangene og forhindrer Krudlgassen i at strømme ud over Projektilet. Disse Gascheks, som i den sidste Tid med afgjort Ilcld have været forsøgte af det engelske Artilleri til Forladekanonerne, forhindre en hurtig Ødelæggelse af Riffelgangene, forøge Projektilets Be­gyndelseshastighed og give en større Træfningssandsynlighed, en naturlig Følge af, at Projektilet ved Gaschecken forceres gjennem Løbet.

Ladningen udfortes ved Hjælp af en rullende Kran, som sukcessive furie Ladningen og Projektilet til Mundingen. De blev førte til Bunds ved Hjælp af en c. 27' lang Jernsætter, til hvilket Arbeide 12 Mand udfordredes. Paatændingen skete ved Elektricitet, og for at maale Gastrykket, indsattes i Kamret og i Projektilets Bund en «erusher-gauge».

Der gjordes ialt 6 Skud, hvis Resultater ere anførte i nedenslaaende Tabel.

Skærmbillede 2023-10-19 kl. 01.00.44.png

Ved Skydningen indtraf intet Uheld, kun havde det efter det første Skud nogen Vanskelighed at tage «erusher gauge» ud, men det lykkedes dog tilsidst for en Mand, som krøb indi Sjælen.

Efter hvert Skud undersøgtes Pjecen omhyggelig, meningen Mangel opdagedes, og Affutagen virkede godt. Beregnes Projektilets levende Kraft for hver inch af dets Omkreds af de ved Skud 5 erholdte Data, erholdes 470 Foot tons eller næsten det dobbelte af samme Angivelse for den 38 Tons Kanon. Med denne Kraft vil Projektilet efter Beregning gaae igjennem 26in, 2 Jern. Da del er Hensigten at udbore Pjecen til det 16in Kaliber og da al anvende 272 ht Krudtladning til det henimod 1500 ht svære Projektil, vil Pjecens pandserbrydende Evne under disse Omstændigheder muligen endnu blive en Del større, men uagtet man saaledes med den 81 Tons Kanon, hvoraf rimeligvis 4 Exemplarer skulle opstilles i det engelske Pandserskib «Inflexible», kan gjennemskyde del sværest hidtil byggede Pandser, nemlig Skibets eget, (12in Jen + 12in Teak -+- 12in Jern + 10in Teak + 1in Jern), er man dog efter Forsøget betænkt paa at gaae endnu et Skridt videre, og at konstruere en 160 Tons Kanon. Ligeoverfor saadanne Uhyrer blive alle i Tjenesten værende Pandserbrydere kun »smaa Kanoner». Muligheden af, uden nogen Vanskelig­hed, at betjene saa svære Pjecer, som de ovenfor angivne, er givet ved Anvendelse af hydraulisk Maskineri, da de Forsøg, som hidtil ere bievne gjorte med hydraulisk Ladning og Be­ tjening af Pjecerne i Pandserskibet «Thunderer» , samt flere brasilianske Pandserskibe, ere faldne særdeles tilfredsstillende ud.

Transporten af en 32cm. Kanon fra Støberiet i Turin til Skydepladsen i Leireu ved St. Maurice. (Efter Revue d’Artillerie T. VII. 3. Livraison.) De meget svære Kanoner, som man nutildags bruger i Kyslartilleriet, ere ofte særdeles vanskelige at Iransporlere, og delle gjælder navnlig, naar Veiene ikke ere lilslrækkelig stærke for saa svære Byrder. Delte var saaledes Tilfældet, da det italienske Artilleri ifjor Sommer skulde trans­ portere en 32cm. Kanon, der veiede 76000 Pund fra Turin til Leiren ved Saint Maurice, en Strækning, der ikke er mere end 3,5 Mil lang. Man tænkte forst paa al bruge Jernbanen, men dette blev hurtig opgivet, da del vilde medfore uhyre Omkostninger dels til Forstærkning af Broer m. m. dels til Bygningen af to sammenkoblede Vogne med 4 eller idetmindstc 3 Axler hver. Efler et Forsog med en Slæde paa Buller, hvorved det viste sig, at 3 Hold Arbejdere, der afløste hinan­ den, ikke kunde liringe Kanonen længere end c. 600 Alen i 12 Timer, gik man over til at konstruere en særegen Blok­ vogn af Jern, der hvilede paa 4 enorme Jernhjul, hvis Fælg- brede var c. 1,1 Fod, for al de ikke skulde skjære sig ind i Veien. Alle 4 hjul veiede 11200 Pund, og Kjorekort veiede saa meget, al den hele Last, der skulde bringes frem var over 120000 Pund. Som Trækkraft disponerede man over 2 Landeveislokomoliver, det ene af Aveling-Porters System paa 6 Hestes Kraft, det andet af Thomsons System paa 8 Hestes Kraft; desuden kunde man anbringe 12 Mand, der arbejdede paa al dreie Hjulene.

For del Tilfælde, al Hjulene sank i, havde man to hydrau­ liske Donkrafte af 100000 Punds Kraft hver, som kunde an­ bringes under Hjulnavene; naar Hjulene herved blev løftede, kunde man anbringe Jernbjælker under dem; disse brugtes ogsaa paa do Steder, hvor Veiene vare daarlige, for at fordele Trykket paa tiere Punkter; til samme Brug havde man end­ videre nogle Pandserplader og nogle meget lange og svære Bjælker, sammensatte af Jern og Træ. De samme Malerialier brugtes til at forstærke flere af de mange Broer, som Kano­ nen skulde passere. Naar Tilkjørslen til Broerne var saa sleil, al Lokomotiverne og de 12 Mand, der arbeidede paa Hjulene, ikke kunde trække Kjøretoiet, anvendte man et Gangspil i For­ bindelse med nogle svære Tallier. Til Transporten af de nævnte Redskaber udfordredes der en lille Park paa 16 For­ spand.

Natten mellem den 8de og 9de Juli 1875 kjørte man ud fra Arsenalet i Turin; de to Lokomotiver vare spændte foran hinanden, og Farlen var 2/3 Mil i Timen; men ved Foro Boario sank Hjulene i, og man naaede inden den næsle Morgen Kl. 8 ikke længere end at faae Kjoretøiet løflet og Bjælker lagt under Hjulene. Den næsle Dags Morgen begyndte man Arbeidet igjen, men man maatle paa cn Strækning af 250 Alen sladig lægge Jernbjælker under Hjulene, hvilket Arbeide var saa besværligt, at man kun avancerede 60 Alen i Timen. Paa denne Maade forisalles Marchen med afvexlende Hurtighed, indtil man efter 27 Dages Anstrengelser havde naaet det 3,5 Mil fjernede Maal. Herved maa dog bemærkes, at den største Del af Veien (2 Mil) fra Turin til Caselle var tilbagelagt i 5 Dage, medens Resten fra Caselle til Batteriet varede 3 Uger, navnlig fordi Veien var af en langt daarligere Beskaffenhed. Naar Veien var god og fast, kunde de to Lokomotiver med Lethed trække Lasten paa horizonlalt Terrain, og de vare endnu tilstrækkelige, naar Skraaningen ikke overskred 4,5 til 100. Op ad en Skraaning paa 10 til 100 lykkedes det at trække den svære Byrde ved Hjælp af et Gangspil og Tallier.