I alle Lande fremsættes Forslag til Luftstridskræfternes Forbedring og Forøgelse, samtidig med at der afholdes Forsøg, der i manges Omdomme maa betragtes som fuldstændig fantastiske; bl. a. de Forsøg, der er afholdt i U. S. A. med Lufttransport af hele Batterier med Ammunition og Personel og forsøgsvis Landsætning pr. Faldskærm.
Vore egne militære Tidsskrifter har korte Redegørelser for de Begivenheder, der finder Sted indenfor de forskellige Landes Luftværn, og det er navnlig paa Basis af disse Redegørelser, hvis Paa- lidelighed man ikke er berettiget til at drage i Tvivl, at jeg tillader mig at fremsætte nedenstaaende i hvert Fald for mig urovækkende Tanker, thi skulde man tro, hvad der fremkommer af Sensationsstof i Dagspressen — ja da har Danmarks Befolkning ikke bedre Chancer for et Forsvar mod Luftangreb end Indvaanerne i Sodoma og Go- morrha, da det regnede med Ild fra Himlen over deres til Undergang dømte Land.
Den første Artikel af sensationel Art læste man i M. T. omhandlende Forsøg, der er afholdt i Frankrig til Oprettelse og Udsendelse af Ødelæggelseskommandoer med Luftfartøjer til saadanne Jernbaneknudepunkter eller Jernbanebroer over større Floder, hvis Eksistens er af vital Interesse for en hurtig og heldig gennemført Mobilisering f. Eks. i Tyskland.
Ideens Ophavsmand maa regne med en vis Sandsynlighed for Planens Gennemførelse selv i et Land, der har en staaende Hær paa
100.000 Md., et stærkt Politi med militært Tilsnit og hel- og halvmilitære Korps over hele Landet.
Nu er det vel en given'Ting, at Franskmændene ikke er alene om Ideen, og at den kan finde Anvendelse af alle Stater mod sandsynlige Modstandere.
En saadan Ekspedition vil have 100 % Chance for at kunne løse sin Opgave i Aarets 7 Maaneder her i Danmark. Hvor mange % man skal trække fra for Aarets øvrige Maaneder (Maj—Septbr.) afhænger i høj Grad af Forberedelsen af Modforanstaltninger og kan sikkert i Øjeblikket sættes til 0 %.
Vi vil nu lige beskæftige os med Dagens Mand i dansk Statsadministration, Statsbanernes Generaldirektør, der har lagt sin alt andet end klamme Haand paa en Del af Landets Rutebiler.
Det er en kendt Sag, at de værnepligtige under Jule-, Paaske- og Pinseorlov har Frirejse til Hjemmet til nærmeste Jernbanestation.
Ved Udfærdigelsen af Fripas i Aar kom jeg paa den Tanke, at vor dygtige og indsigtsfulde Generaldirektør, der har indført en Bunke Forbedringer i Statsbanernes Trafik, muligvis ogsaa havde indført den Forbedring for Hærens Vedkommende, at de værnepligtige ogsaa havde Ret til Befordring med D. S. B.s Ruteautomobiler, saa at de værnepligtige eventuelt kunde komme nærmere Hjemmet uden egen Udgift.
Ved direkte Forespørgsel blev jeg oplyst om, at kun Statsbanernes Tog stod til Afbenyttelse ved Frirejse for værnepligtige.
Og saa tog Tankerne Fart:
Flyvende Ødelæggelseskommandoer.
Mobilisering.
Transport af det indkaldte Mandskab paa Jernbane alene.
Ødelæggelseskommandoernes store Chancer for Losning af de tildelte Opgaver.
Saafremt en eller anden Magt er interesseret i at forsinke vor Mobilisering, kan den altsaa gøre dette ved at ødelægge Jernbaneknudepunkter, Jernbanebroer og det Utal af Viadukter, som nu paa Grund af den stigende Trafik paa Vejene har afløst de fleste Overskæringer med Bomme og derved gjort Jernbanelegemet mere saarbart.
I Luften kan vi ikke holde Ødelæggelseskommandoerne borte, og naar de har naaet deres Objekt, vil de som allerede nævnt have gode Betingelser for at fuldføre deres Hverv.
Man skulde derfor synes, at der er Grund til at rette Blikket mod de Muligheder, som Automobilet byder for Mobiliseringens Gennemførsel uafhængig af Jernbanenettets Hovedlinier, som særlig vil være Ødelæggelseskommandoers Objekter.
Ruteautomobilerne i Danmark har en saadan Udbredelse, at de omtrent kører forbi Hvermands Dør.
Yderligere findes der et Utal af Person- og Lastautomobiler, hvoraf en Del er udskrevet til Brug ved Mobilisering og derfor skal møde i de forskellige Garnisonsbyer.
I alle Landets Sogne er Sognefogeden som Regel baade Lægdsmand og Synsmand, og som den stedlige Politimyndighed har han Kendskab til Sognets Motorkøretøjer og deres Ejere.
Som Lægdsmand kender han de værnepligtige og hver enkelt Mands Mødested ved Mobilisering.
Som Synsmand ved han Besked om de udskrevne Motorkøretøjer og deres Afleveringssted.
I Mobiliseringsøjeblikket skulde det derfor være en let Opgave for ham, saafremt Mandskab og Køretøjer mødtes paa et nærmere angivet Sted i Sognet, at fordele Mandskabet paa de udskrevne Køretøjer, og saafremt Koretojerne ikke var tilstrækkelige til Mandskabstransporten, at supplere dem ved Henvendelse til de lokale Motorejere og formere et Antal Kolonner. I den enkelte Kolonne ind- gaar selvfølgelig det Mandskab og de Motorkøretøjer, der skal mode i samme Garnison. I Stedet for at Mandskabets Transport sker ad de enkelte Jernbanelinier, hvis Ødelæggelse maa anses for en Mulighed, sker Transporten nu ad det Utal af Veje, der fører i Retning af de forskellige Modesteder.
For at Mødestedet ikke skal blive oversvømmet af Automobiler, standses alle Vogne i en passende Afstand fra Mødestedet, særlig paa saadanne Steder, hvor Rundkørsel kan etableres, og det mødende Mandskab maa tilbagelægge Resten af Vejen til Fods.
Færdselsreguleringen tilfalder Politiet, der har stor Rutine, i Losning af denne Opgave. Man har fra de store Landbomøder, hvor 10—20.000 Mennesker er ankommet med alle Slags Befordringsmidler, set, at det er saadanne Opgaver voksent.
For det Mandskab, der ved Mobilisering har Mødested udenfor Landsdelen maa Transporten selvfølgelig foregaa paa Jernbane, men fra Sognet og til den Jernbanestation, hvorfra Viderebefordring er mulig, dog pr. Automobil.
Ved at forlægge det indkaldte Mandskabs Transport fra Jernbane til Automobil vil man opnaa,
at Ødelæggelseskommandoers Forsinkelse af den første Del af Mobiliseringen er umuliggjort,
at Mandskabet vil kunne møde hurtigere, og de nødvendige Bevogtningskommandoer hurtigere oprettes til Imodegaaelse af Ødelæggelseskommandoers fortsatte Virksomhed,
at Jernbanemateriellet paa et tidligere Tidspunkt kan rangeres til Brug ved Divisionernes Sammendragning og eventuelle Opmarch.
De danske Jernbaner brugte 10 Aar for at finde Anvendelse for Ruteautomobilet til Persontrafik; der skulde helst ikke hengaa yderligere 10 Aar, før Hæren ved Mobilisering drager Nytte af denne Anvendelse, særlig da de Opgaver, der tildeles udenlandske Luftstridskræfter, gør Jernbanerne til et usikkert Transportmiddel, naar egne Luftstridskræfter ikke formaar at afværge Angreb paa disse. Flere Oplysninger om Forholdene i Udlandet.
„Tysk Lufthansa har faaet saa store Beløb bevilget, at samtlige 1-motors Maskiner skal erstattes med 2 og 3-motors.“
„Paa Ruten Berlin—Buenos Airos flyver et Heinkel Monoplan paa Strækningen Berlin—Sevilla ladet med Post med en Fart paa 325 km i Timen.“
„I Frankrig udsendtes 2 Trafikflyvemaskiner, der efter 2 Timers Forlob vendte tilbage omdannet til Krigsbrug.“
Tankerne tager Fart igen.
En af de danske Garnisonsbyer ligger ved Havet. Selve Byen i en Gryde kranset af høje Bakker og paa den højeste en af Byens Kaserner, synlig flere Mil ud i Landet. Limiddelbart Nord og Syd for Byen findes store Skovstrækninger, ligesom der ca. 20 km Vest for denne er det største skovbevoksede Terrain i Danmark.
Ved Kasernen findes en Del store aabne Pladser.
Nu behøver man jo ikke at høre til de særlig indviede for at vide, hvor Mandskabets Mødested er ved Mobilisering — hvor Depoterne findes til Iklædning — hvor Afdelingens øvrige Materiel er opmagasineret, og hvor man har til Hensigt at formere den krigsstærke Afdeling.
Og de indviede ved, hvilke Midler der er til Raadighed til Afværgelse af et Bombardement fra Luften, som kan være over al denne Sorgløshed i Løbet af højst 3y2 Time, hvoraf 2 Timer med- gaar til Omdannelse af Trafikflyvere til Bombardementsflyvere — og derefter 1 til 1V2 Time til Flyvning fra den fjendtligsindede Nabostat til Garnisonsbyen.
Har man gjort sig klart, at et saadant Bombardement ikke kan imødegaas hverken i Luften eller fra Jorden, saa er der kun een Løsning for at undgaa en Katastrofe, at skjule alle Magasiner.
Skovene i Garnisonens umiddelbare Nærhed vil give udmærket Skjul, og her bør opføres Magasinbygninger, hvoraf hver enkelt kan indeholde Udrustning og Materiel til en Underafdeling.
Bygningernes Udseende skulde ikke afvige fra de private Boliger.
Det bør i hvert Fald være en given Ting, at Afdelingernes Iklædning og Formering bør foregaa udenfor alle Kaserneetablissementer, hvis Beliggenhed kan findes paa alle Kort, og det vil altid være let for en Flyver at finde en Kaserne. Jernbanelinien angiver Vejen til Garnisonsbyen, og Garnisonsbyen lokaliserer Objektet (Kasernen).
Saafremt Jernbanen alene anvendes til Transport af det mødende Mandskab, maa Mødestedet for Mandskabet og Magasinerne ligge i Nærheden af Jernbanen, men sker Mandskabstransporten til Mødestedet pr. Automobil, kan Mødestedet og Magasinernes Beliggenhed bestemmes under Hensyn til det fornødne Flyverskjul.
For den ovennævnte Garnisonsbys Vedkommende kunde motoriserede Afdelinger mobilisere i de fjernestliggende vestlige Skove medens beredne Afdelinger og Infanteri mobiliserer i Skovene i Byens Nærhed.
For at komme bort fra Kasernerne under Mobilisering kræves Erhvervelse af nye Magasinsbygninger. Imidlertid findes der jo en Del store Gaarde, hvis Hovedbygninger paa Grund af Jordudstykning og høje Skatter staar tomme.
Staten har i saa stor Udstrækning som muligt anvendt dem som Hjem for aandssvage og for forvildede unge Mennesker, men da der maa være en Grænse for Antallet af disse Individer i vort Samfund, og da Jordudstykningen vil fortsætte, fordi den er et Punkt paa de fleste politiske Partiers Program, saa vil der i Fremtiden b'live flere tomme Hovedbygninger, der maaske kunde finde Anvendelse for Hæren som Magasiner for dens Mobiliseringsbeholdninger.
De økonomiske Ofre vil være overkommelige, og det er en kendt Sag, at det er bedre at forebygge end helbrede — særlig naar det kan forventes, at Patienten ikke har Chancer for Helbredelse.