Som bekendt har Forholdet imellem Frankrig og Italien i en Aarrække været ret spændt, hvilket har givet Anledning til, at den italienske Regering har anset det for nodvendigt hidtil at anvende alle disponible Midler til Forsvarsforanstaltninger paa den fransk-italienske Grænse, medens Gransen imod Osterrig forblev udakket; og da Osterrig-Ungarn i Henseende til Udfoldelse af betydelige Rytterstyrker maa anses for at være Italien langt overlegent, truede der, trods Trippelalliance og alle andre Traktatgarantier, en Fare fra denne kant. For at raade Bod paa denne har der nu dannet sig en Nationalkomité med det formaal at danne et frivilligt Cyklist- og Automobilistkorps: Il corpo nazionale volontari ciclisti automobolisti, med forkortet Betegnelse: V. C.A
Korpset oprettes for at udnytte Cykler og Automobiler i Fedrelandets forsvar. Organisationen har en civil Karakter; men det er anerkendt og stettet af Krigsministeriet og har Tilladelse til at fore Nationalflaget. I Spidsen for korpset staar et Præsidentskab med to Afdelinger: Cyklistafdelingen og Automobilafdelingen. Hver Provins har en Provinskomité og lokale Underkomitéer, der ved delegerede repræsenteres i Nationalkomitéen, som har Sæde i Milano.
Betingelserne for at kunne indtræde i korpset er: at være italiensk Borger: at være fyldt 16 Aar; at være tjenstdygtig; at eje en Cykle, Motorcykle eller et Automobil; at være fritaget for at mode ved den staaende Hær eller ved den mobile Milits; at have vist en god Opforsel samt at afgive skriftligt Tilsagn om frivillig Indtræden.
Korpsets Ordning er territorial. I hver Provins oprettes en Bataillon paa 2 til 5 Kompagnier. Hvert Kompagni deles i 2 til 4 Delinger med en Styrke af 20 til 30 Mand. Bataillonen garnisonerer i Provinsens Hovedstad. Hvert Kompagni tildeles et Kommando af Motorcyklister paa 1 til 4 pr. Deling foruden 2 Motorcykler til Raadighed for Kompagnichefen. Ved hver Bataillon skal desuden for meres et Kommando para 4 Motorcyklister og 4 Automobilister. Hvert Kompagni formerer Specialtropper som Or donnanser, Vejvisere, udvalgte Skytter, Pionerer, Minarer og Hornblasere; i hver Bataillon formeres en Trop af Telegrafister og Telefonister: Legetjenesten besorges af 1 à 2 Leger og 2 & 4 Farmaceuter. Bataillonerne faar Navn efter Pro. vinsens Hovedstad, Kompagnierne efter den By, som har afgivet det sterste Medlemskontingent.
Kommandoforholdet bliver derefter folgende:
Nationalkomitéen,
Provincialkomitéerne,
De lokale Underkomitéer,
Bataillonschefen,
Kompagnichefen, og under Kompagniet: Adjutanten, Delingsforerne, Tropsforerne og de ovennævnte Specialister.
Disciplinen hviler udelukkende paa det frivillige til sagn om at ville tjene Fædrelandet og underkaste sig den fornodne Instruktion og Ovelse samt den Lydighedspligt, som Tjenesten kræver. Den frivillige, som forser sig imod Disciplinen i korpset, maa finde sig i Irettes ettelse, Fortabelse af Rettigheder eller Udslettelse af korpset.
Uddannelsen er dels teknisk og dels taktisk, dels Enkeltuddannelse og dels Uddannelse i samlede Styrker. Den sker under Ledelse af Officerer af Haren med Assistance af Korpsets egne frivillige Befalingsmænd. Den tekniske Uddannelse, der bibringes Medlemmerne i Tiden fra November til Marts Manned, gaar ud paa: Praktisk Instruktion i Cyklens Brug, baade som Enkeltmand i alt slags Terrain og som Led af en samlet Styrke, Marchevelser gennem Bjergegne med Foring af Cyklen ved Haanden, Instruktion i skydning og i Blæsning af Signaler samt i Transport af saarede. Desuden gives der Instruktion i Gymnastik og Fægtning, ligesom der meddeles Motorcyklister og Automobilister kendskab til Mekanismerne, Instruktion i Pering af Automobil, i Topografi og Øvelse i Transport af Krigsmateriel.
Den taktiske instruktioner for Cyklisterne den samme som gives ved Hærens Cyklokompagnier med speciel Instruktion for Minorer, Telegrafister og Telefonister. For Motorcyklister og Automobilister bestaar Instruktionen i Losning af specielle Hverv, lig dem, som de vil komme til at udere i krig. De praktiske Ovelser finder sted fra April til Oktober Maaned,
Paaklædningen er i Fredstid forelebig civil; dog skal Hovedbeklædningen bestaa af den italienske blede Hat al merkegraat Stof med Baand af en bestemt Farve for hver Bataillon og med Distinktionsmarke. Om venstre Arme bæres et trefarvet (rodt, hvidt og grent) Baand, paa hvilket Bogstaverne V. C.A. samt Bataillonsnummeret er anbragte i et hvidt Felt. For de forskellige Grader og for Specialisterne have surlige kendetegn. Nationalkomitéen er imidlertid bemyndiget til at antage Model til en fuldstandig Uniform.
Bevæbningen bestaar for Cyklister og Motorcyklister af Gevær, for Automobilister og Befalingsmend af Revolver. Vaaben og Ammunition leveres af Staten. De opbevares i Regimentsdepoterne og udleveres pan Begæringar Provincialkomitéen eller de lokale Underkomitéer, maar der al holdes Ovelser eller deltages i Manevrer sammen med Dele af Haeren.
Provincialkomitéen inspicerer Øvelserne ved Begyndelsen og Afslutningen af de specielle Kursus for Ordonnanser, Vejvisere, Skytter, Pionerer, Minorer og Elektrikere og forvisser sig om, at disse opfylder de til Specialisterne stillede fordringer; af disse skal anfores, at Ordonnanser som Hurtighedsprove skal kunne tilbagelægge 25 km i en Time i vanskeligt Terrain med en Middelstigning paa 1,5 % à 2%, Maksimum 5%. Som Udholdenhedsprove skal Ordonnanserne kunne tilbagelægge 150 km i vekslende, 120 km i vanskeligt Terrain i Lobet af 12 Timer; under et Marchehvil skal de kunne foretage en Skydning paa 100 m med et Minimum af 5 Traffere i 18 Skud.
Skytterne skal efter i hojst 1 Time at have tilbagelagt 25 km udføre en Hurtigskydning paa 200 m med mindst 10 Træffere af 18 Skud.
Vejviserne skal kunne løse Rekognoscerings- og Orienteringsopgaver, dels i Terrainet og dels paa kortet; de skal under Korselen kunne tilbagelægge mindst 50 km paa 4 Timer i jævnt og paa 5 Timer i vanskeligt Terrain.