Log ind

De mekaniske Transportmidlers Udvikling i den engelske Hær under Krigen

#

For August 1914 sorterede den engelske Hærs Automobilvæsen under den saakaldte Transport Branch i Krigsministeriet. Det bestod den Gang af et faatalligt Personel og et ringe Antal Køretøjer, og Tilvejebringelsen af de ved Mobiliseringen af the Expeditionary Force nødvendige Transportmidler var dels baseret paa Køretøjer, som allerede var i Brug til civil Transport, og bvis Ejere havde modtaget et Vederlag, og dels paa Udskrivning af andre Køretøjer. Til Udvidelse af Personellet regnede man med en øjeblikkelig Udnævnelse af civile Chauffører — i mange Tilfælde Chaufførerne ved de paagældende Vogne — der selv tilbod at lade sig hverve. E n Del Officerer, som besad de nødvendige Kvalifikationer, var det desuden blevet betydet, at deres Tjeneste vilde blive forlangt ved Transportvæsenets Mobilisering. Der var ikke truffet nogen Foranstaltning for at faa uddannet de førstnævnte Folk i Disciplin og militære Færdigheder, og Hvervningstiden var kun ganske kort. Ifølge Planen var Mobiliseringen overladt Pladskommandanterne i Udskibningshavnene. Disse Officerer blev forsynede med Fortegnelse over de Køretøjer, der skulde m obiliseres ved deres Depoter, og Vognenes Ejere skulde telegrafisk underrettes om, ved hvilke Depoter deres Vogne ønskedes. For Tilvejebringelsen af Reservedele bestod der et Vederlagssystem af samme A r t som det, der var i Brug ved Tilvejebringelsen af hele Vogne, og man havde gjort sig Anstrengelser for at opmuntre Fabrikanter til at lave Standarddele i saa stor U d ­ strækning som muligt.

Ved Krigens Udbrud viste den ovenfor skitserede Plan sig i Stand til at tilvejebringe det for den først afsendte Styrke nødvendige Automobil-Train ; men til Forsyning af de nye Hære med Motorvogne var den selvfølgelig ikke egnet. Nu sorterer den engelske Hærs Automobilvæsen direkte under the Quartermaster General, og Virksomheden er fordelt paa folgende Maade : 1) E t Depot, som vi for Nemheds Skyld kan kalde Depot I, er ansvarligt for Modtagelsen, Udrustning og Afsendelse af Personel. Her møder Rekrutterne og modtager deres Enkeltmandsudrustning, og her samles atter det fuldt uddannede Mandskab for efter Rekvisition fra det nedenfor nævnte Depot IV at afsendes efter Behov. 2) E t Depot II har udelukkende med Uddannelsen at gøre. E fter et Rekrutkursus paa ca. 14 Dage følger en 5 Ugers Uddannelse som Chauffeur ; — det er jo ikke Begyndere, der skal uddannes. Uddannelsen besørges dels af militære Instruktører, dels af London General Omnibus Company, der har stil let sig til Hærens Raadighed i denne Henseende. E fter endt Uddannelse sendes Folkene tilbage til Depot I.

3) Depot I I I modtager, prøver og afsender de fra Fabrik ­ kerne leverede K ø re tø je r og er ansvarligt for deres Brugbarhed. E t stort An tal Vogne er bl. a. leveret herfra til Englands Allierede.

4) Depot IV , der ligger faa Mil fra den Kanalhavn, hvorfra Transporten til Frankrig væsentlig finder Sted, har det Hverv a t samm ensæ tte de T r a in - E n h e d e r , som de nydannede Afdelinger behøver. Det rekvirerer til dette Brug fra Depot I, fuldt uddannede og udrustede Folk og fra Depot II I Motorkøretøjer af enhver Type. Naar de nydannede Afdelinger naar Udskibningsstedet, staar deres Motor-Train klar til at in ­ spiceres og derefter indgaa i Styrken.

5) Endelig findes der, dels i England, dels bag Fronten, Depoter, der besørger R epa ra tion e r og leverer R e servedele, Ringe og Dæk, Værktøj o. s. v . ; — og til Slut kan medtages

6) de statskontrollerede Fab rikke r, hvis Forsyning med Arbejdskraft og Raastoffer Staten har taget sig af, og hvis Leverancer gaar til Hærens Forsyning.

E t Pa r Tal kan anføres for at vise det mekaniske Transportvæsens enorme Vækst under Krigen : I Efteraaret 1916 var det ved Fronten arbejdende Personel vokset til det 20-dobbelte, og Hæren raadede over 220 Gange flere Køretøjer end ved K r igens Udbrud.

L.